- Vi må vel erkjenne at det er vanskelig å holde på med noe som er både kjempemorsomt og kjempeinntektsgivende, sier Bård Eker, som eier Eker Group, til DN.no.

2012-resultatene er ingen fornøyelig lesning for investoren og industridesigneren, som fortsatt må konstatere at luksusbåter og superraske luksusbiler er en kostbar affære.

- Båt er ekstremt trått
Av Ekers selskaper står det verst til med båtprodusenten Hydrolift, som går på en ny smell etter et underskudd i fjor. Båten produseres i Norge og beskrives av båtanmeldere som en miks mellom rå kraft og finslepne kjøreegenskaper.

Produktporteføljen består av ti båter mellom 22 og 33 fot og prislappen varierer fra 480.000 kroner og opp til svimlende 4,8 millioner kroner.

- Båtmarkedet er fortsatt ekstremt trått, og vi må huske på at vi har vært gjennom en voldsom omveltning i markedet siden 2008. I tillegg har Hydrolift vært vår opplæringsanstalt for unge ingeniører, og selskapet betaler nok i overkant mye for kompetanse som vi drar nytte av i de andre selskapene, sier styreleder Sture J. Berg i Eker Group, som eier 100 prosent av båtprodusenten.

Samlet resultat før skatt havnet på minus 9 millioner kroner mot minus 7,6 millioner året før.



Dette til tross for at kostnadene er redusert vesentlig over samme periode. Samtidig stuper inntektene fra 25,1 millioner kroner i 2011 til 17,8 millioner kroner i 2012.

- Men det positive er at mye av teknologiutviklingen vi holder på med innenfor bil og båt, har vi glede av i andre deler av konsernet, sier Eker.

I styreberetningen erkjennes det at deler av aksjekapitalen er tapt. Det ytes lån på 23,3 millioner kroner fra morselskap og konsernbidrag på 11,2 millioner kroner fra mor- og søsterselskap for å holde driften i gang. I tillegg er kostnadene blitt ytterligere redusert ved å kutte i antall ansatte. Per i dag er 14 ansatt i selskapet.

Ett bruktbilsalg bidro til oppsving
Stillstand har det også vært i nisjesegmentet bilmerket Koeningsegg opererer i. Den råeste versjonen har en motor på 1018 hestekrefter, og gjør unna 0 til 100 km/t på drøye tre sekunder.

Like fort unna går det ikke med salget. Lyspunktet er at selskapet, som er en ren forhandler i Norge, solgte én bruktbil i 2012.

Koeningsegg med Christian von Koeningsegg i bakgrunnen. Bildet er tatt fra en tidligere bilutstilling.
Koeningsegg med Christian von Koeningsegg i bakgrunnen. Bildet er tatt fra en tidligere bilutstilling. (Foto: Hege Hegle)

Dette, i tillegg til inntekter på service i inn- og utland, sørget for et positivt resultat før skatt på nesten én million kroner.

- Vi har ikke solgt noen nye biler siden 2009. Men så er markedspotensialet i Norge, for en bil som det selges 12-14 stykker av i verden, ikke engang én, sier Berg.

Egenkapitalen er likevel tapt, også dette selskapet trenger bistand fra mor- og søsterselskap for å fortsette driften.

Usikre utenlandsinvesteringer
Samlet sett er det utenlandske investeringer som ødelegger bunnlinjen for konsernet Eker Group. En nedskriving av disse investeringene har ført til vesentlig resultatforverring for selskapet.

Resultat før skatt endte på minus 11,6 milllioner kroner før skatt mot et underskudd på 3,9 millioner kroner i 2011.

- Vi skriver ned i friske takter. Litt av grunnen til det er at vi heller vil ha positive overraskelser fremfor negative. En del av investeringene er gjort i teknologiselskaper som vi håper skal bli en suksess etterhvert, sier Eker.

Et lyspunkt er likevel at konsernet, med totalt 40 ansatte, har klart å øke omsetningen samtidig som de har redusert kostnadene.

- Investeringene som er gjort i utlandet vurderes som usikre i et markedsmessig perspektiv. Samtidig er vi fornøyd med at driften har kommet seg gjennom en vanskelig periode, sier styreleder Berg.

Les også:
Sjefstrateg: Rec kvitter seg med et spøkelse
Bedriftsledernes optimisme er blitt mindre
Fantastisk rask kompaktbil
Tidenes bilsalg (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.