Telenor har lenge signalisert at det vil bli nørdvendig for teleoperatørene å finne en prismodell på mobildatatrafikk som er bærekraftig både for selskapene og markedene. Torsdag presenterte Telenor tall for årets tredje kvartal som viste at omsetningen til selskapet har gått ned med rundt tre prosent i Norge.

- Vi har til nå ikke vært flinke nok til tilpasse våre tilbud til den veksten vi ser på mobildata. Konkurransen i Norge har vært veldig tett, og vi ser at svenskene fortsatt laster ned større mengder data oftere enn norske brukere. Og slik vi ser det er det ingen grunn til at det skal fortsette slik, sier Jon Fredrik Baksaas til DN.no.

Les dagens saker:
Baksaas håpet på kraftigere vekst

<b>Telenor skuffer markedet</b>

Stabile priser
- Men betyr dette at prisen på mobildata vil bli høyere for kundene?

- Prisen på pakkene vil naturlig nok bli større, fordi folk vil bruke stadig mer data, sier Baksaas.

Han peker på at bruken av mobildata har vokst med 60 prosent i løpet av året. Tall fra Post- og teletilsynet viser at mobildata er det absolutt største vekstområdet blant brukerne. På samme tid viser tallene at inntektene fra mobildata prosentvis fallt i 2013. Telenor og de andre operatørene er dermed avhengige av at bruken av mobildata skal øke, dersom de skal kunne se en omsetningsvekst.

- Kan du garantere at prisene på data ikke vil stige?

- Nei, det kan jeg absolutt ikke. Men jeg kan si at prisen per megabit ikke vil stige. Det handler om at prisene vil øke med bruken, og det er opp til kundene hvor mye de ønsker å bruke, sier Baksaas.

Han mener at teleoperatørene ikke har gjort det vanskelig for seg selv ved å holde veldig lave priser på mobildata.

- Prisene settes i markedet, så det er en konkurransesak, sier Baksaas.

Tatt på sengen av Netcom
- At Netcom lanserte et tilbud i forbindelse med 20-års jubileet sitt var ingen overraskelse, men vi var kanskje litt overrasket over intensiteten av tilbudet, det må vi vel si, sier Baksaas til DN.no.

Han vil ikke spekulere i hvorfor konkurrenten trakk tilbudet, som tilbød ett år med all tale, sms og datatrafikk for en samlepris på under 200 kroner. Dersom kundene skrev seg opp før 20. oktober. Tilbudet ble avsluttet etter to uker på markdet, Netcom har ikke villet gi noen konkret årsak til bråstoppen. Under presentasjonen innrømmet Baksaas at Netcom-tilbudet mest sannsynlig har kostet selskapet noen kunder.

- Hvorfor de avluttet tilbudet må du spørre dem, men det var sikkert noen heldige kunder som rakk tilbudet, sier han.

4G-prisene må tilpasses
Over 40 prosent av inntektene Telenor generer fra databruk brukes til å utvikle bedre linjer og nett, understreker Baksaas.

- Det er klart at det blir viktig for oss å sette prisene på 4G slik at det passer markedet, så vel som at vi får igjen på investeringene, sier Baksaas.

Les også:
Baksaas håpet på kraftigere vekst
Telenor taper markedsandeler (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.