De innovative teknologigigantene Apple og Google var i mange år venner og Google-sjefen satt blant annet i Apples styre. Men så bestemte Google at de trengte et sted å vise sin reklame på mobiltelefoner, og skapte Android-systemet, i direkte konkurranse med Apples iPhone.

Nå svarer Apple med å gå Google i næringen. Ryktene viste seg å være sanne, og når fjerde versjon av iPhone-operativsystemet kommer i sommer vil Apple også lansere iAd, et system for å vise reklame på mobiltelefoner. Men strategien er svært annerledes, ikke minst i fokuset på søk.

- Søk er ikke poenget på mobiltelfoner. Folk søker ikke på en mobil enhet slik de gjør på pc, hevdet Steve Jobs under presentasjonen av iAd, skriver New York Times.

Mobilreklame regnes av mange som det neste store innen it og internett.

Les mer om nyhetene i Apple OS 4.0: Apple retter sin største svakhet

Trenger flere inntektskilder
Apples annonseplattform er de 185.000 applikasjonene som er laget for iPhone. Reklamen skal nå kunne lages som en integrert del av disse, som et program i programmet, med mange av de samme funksjonsmulighetene. Dermed håper Apple at reklamen blir mer attraktiv og mindre plagsom for brukerne – siden man ikke må gå ut av det man holder på med.

Dette kan gi ekstrainntekter både til Apple og utviklerne av slike programmer. Ifølge mobiloperatøren Netcom er det i dag dårlig økonomi i utvikling av applikasjoner rettet kun mot det norske markedet, så man trenger ekstra inntekter utover en engangssum ved kjøp. Netcom vil da også bygge inn ny funksjonalitet, men satser på betalingsløsnigner inne i iPhone-applikasjoner.

Les også: Slik skal Apple-pengene havne i Norge

Bygger egen borg
Apples strategi skiller seg også fra Google på et annet viktig felt. For mens Google går bredt ut på mange mobilplattformer og blant annet kjøper seg søkefeltet på norske Opera mini, holder Apple seg foreløpig til egne kunder og bygger videre på sitt eget økosystem – Apples verden.

Dette er typisk for Apple og helt i tråd med hvordan iPod/iPhone- eventyret begynte. Oppbyggingen av Apples nye verden begynte med iPod og iTunes, og var i utgangspunktet et rent Mac-produkt uten støtte for PC. Apple innså etter hvert at ikke kunne presse alle til å kjøpe Mac og med pc-versjonen vant de raskt markedsandeler med sin overlegne pakkeløsning – en bærbar dings, en pc-klient og en musikkbutikk som spilte mye bedre sammen en noen annen løsning. Siden har de bygget videre på denne pakken, særlig med App Store og nylig også iPad.

- Det er App Store som er revolusjonen, sa Erlend Espedal, forretningsutvikler i TNS Gallup, i forbindelse med en stor undersøkelse om iPhone.

Les også: - Det er ny bakkerekord

Kraftfull reklame
Apple bygger altså videre på dette økosystemet med iAd. Jobs demonstrerte flere annonser laget med iAd, blant annet en for den kommende Pixar-filmen Toy Story 3, med trailere, spill og annet innhold som skal kunne hentes opp fra et område på skjermen.

Med iAd vil Apple kontrollere også denne delen av iPhone-opplevelsen, og reklamene må trolig gå gjennom en godkjenningsprosess, slik programmer i App Store må. Ifølge Cnet News.com vil imidlertid prosessen bli enklere og raskere.

Denne kontrollen fører imidlertid også til begrensninger. Siden systemet er knyttet til applikasjoner spørs det om det vil bryte barrieren ut fra Apples egne mobiltelefoner. Dermed er dette foreløpig et forsøk på å kontrollere mer av iPhone-universet og ikke et fremstøt på bred front.

Søk mot apps
Google, som er klart størst på pc-basert søkereklame, har hevdet at mobilreklame vil bli enda strørre, og har brukt 750 millioner dollar på å sikre seg mobilreklameselskapet selskapet Admob, et selskap Jobs også innrømmer å ha vært interessert i.

Jobs mener altså at folk på smarttelefoner får informasjonen gjennom spesialprogrammer, såkalte “apps” og at søkeannonser derfor ikke er så effektive. Det er Google ikke enig i.

En talskvinne for Google påpeker overfor New York Times at Googles mobilsøk er fem ganger større nå enn for to år siden, og at folk med smarttelefoner søker 30 til 50 ganger mer enn folk med enklere mobiler. Det siste er trolig en konsekvens av at folk med enklere mobiler svært ofte ikke bruker mobilt internett.

Les også: Apple retter sin største svakhet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.