Apple kan være i ferd med å klargjøre en ny stor lansering, som kan bli minst like viktig som iPad, tavle-pc-en som skal ut på markedet 3. april.

Ifølge Mediapost.com vil selskapet 7. april lansere sitt eget persontilpassede reklamesystem, som muligens kan få navnet ”iAd”. Systemet skal være omtalt som ”revolusjonerende” og ”vår neste store greie” av Apple-sjef Steve Jobs, ifølge folk som kjenner planene, skriver Mediapost.com.

Jobs er vel å merke ikke kjent for å være gnien med slike ord, noe han tydelig demonstrerte under lanseringen av iPad: Se 180 ufattelig utrolige sekunder her

Kjøpte seg teknologi
Troverdigheten til ryktene styrkes av at dette ikke er første gang det kommer nyheter om at Apple planlegger fremstøt innen reklame. Selskapet kjøpte mobilreklame-utvikleren Quattro i januar for nesten 300 millioner dollar, og systemet som nå skal lanseres bygger trolig på dette.

Hvis ryktene stemmer kan det ligge an til mer brann i rosenes leir. Apple og Google var nemlig tidligere gode venner, og Google-sjef Eric Schmidt satt i Apples styre. Men så lanserte Google mobilsystemet Android, og dermed var de konkurrenter av Apples iPhone. Hvis Apple nå kaster seg inn i kampen om reklamedollarene setter de samtidig begge bena i Googles matfat.

Venter nytt gullrush
Apple har alledere fått reklamefolkenes oppmerksomhet knyttet til iPad, der mange har betalt for å få en plass i stråleglansen rundt lanseringen. Det er også en god del reklamefinansierte applikajsoner i deres App Store.

Les også: iPad skaper ny reklamekanal

Hele bransjen venter at det neste store markedet skal bli mobilreklame. Google har sagt dette trolig blir større enn pc-markedet, men så langt er det lite og fragmentert. Posisjonen som den som samler dette markedet er foreløpig åpen, selv om Google har et forsprang som giganten på pc-basert søkeord-reklame. Google har da også kjøpt selskapet AdMob for 750 millioner dollar og satser mye på en ledende posisjon.

Også norske Opera er en spiller som posisjonerer seg for dette markedet. Opera har kjøpt opp reklameplattformen AdMarvel, og har over 50 millioner brukere av Opera mini som de i teorien kan styre reklame til.

Apple har tidligere vist en fantastisk evne til å bygge nye tjenester inn i sitt økosystem, så ett av de sentrale spørsmålene denne gangen er om de vil konsentrere seg om Apple-brukere eller gå bredt ut på alle plattformer.

Det viktigste spørsmålet er selvfølgelig om ryktene stemmer. Det er mye som virker logisk med en slik lansering, men man kan jo aldri være helt sikker før Jobs har sagt sitt. Og navnet vet man aldri – iPad var lenge døpt ”iSlate” i pressen fordi Apple skal ha skaffet seg domenenavnet iSlate.com, men der tok man feil. At det ble et nytt ”i”-produkt stemte imidlertid.

Les også: Slik skal Apple-pengene havne i Norge

- Det er ny bakkerekord (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.