Din neste leverandør av mobilsamtaler blir kanskje verken Telenor, Netcom, eller Tele2. Mobilaktørene risikerer å bli utkonkurrert, mener teleanalytiker Tore Aarønæs.

- Mobiloperatørene har vært såpass grådige at de faller for eget grep, sier han.

Ifølge en ny rapport skrevet av Aarønæs henter mobilaktørene i Norge over to milliarder kroner i det han kalles "superprofitt" på mobilsamtaler til og fra utlandet. Prisene gjør at mange kunder leter etter alternaitver, og ifølge Aarønæs er det svært mange mektige selskaper som nå tilbyr billigere alternativer.

Facebook- offensiv
Torsdag lanserte Facebook det som kan bli starten på et bredt fremstøt. Selskapet lanserte et mobilsystem bygget på Googles Android, som setter Facebooks tjenester i sentrum.

Les også: Facebooks nye hjem

- Enten det er bildene du deler, meldingene du sender eller samtalene du har med tale eller video, så ønsker Facebook å være din primære leverandør av forbindelser, sa Forrester-analytiker Charles Golvin før Facebooks lansering, til LA Times.com

Aarønæs påpeker at sms allerede er under press fra rene nettjenester som Facebook, og tror tale kan bli neste "offer".

- De er som en tsunami som overflommer alle andre typer tjenester, sier han.





Profittvarsel
Marerittet for mobilbransjen har allerede slått til i Nederland. Der måtte mobilselskapet KNP kutte utbyttet med 30 prosent i fjor sommer, fordi meldings-appen Whatsapp hadde tatt over store deler av sms-markedet, skriver teknologinettstedet Bgr.com.

Whatsapp erstatter dyre sms med meldinger sendt som datatrafikk, til en brøkdel av prisen. Gratismeldingene fungerer bare mot andre brukere appen, men ifølge Aarønæs finnes Whatsapp nå på 85 prosent av nederlandske smarttelefoner.

- Facebook har 1,06 milliarder brukere, som kan snakke sammen, påpeker Aarønæs.

Alle vil med
Facebook er langt fra alene om å ønske en del av taletrafikken på mobil. Nettgiganter som Google, Microsoft og Apple har egne tjenester, og det finnes også spesialiserte aktører som Viber.

Dessuten satser aktører som norske Telio på dette. De bruker vanlige telefonnnumre, men har ingen tradisjonelle mobilinntekter å beskytte.

Det har derimot giganter som AT&T, Orange, BT og T-Mobile, men også disse satser nå på mobil bredbåndstelefoni. Disse selskapene har mye å tape hvis dette blir en suksess, men gjør det fordi de må, mener Aarønæs. Han tror alternativet er at de mister kontrollen over kundene, og ender opp som rene leverandører av datatrafikk. I verste fall havner hele dagens telefoni og nummersystem på sidelinjen.

- Facebook har over én milliard brukere, og de jobber med å koble seg sammen med Skype. Da har du konturene av det første internasjonale televerket, sier han.

Vurderer
Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor viser til at mange har inkluderte ringeminutter, og mener det er lite å spare på mobil bredbåndstelefoni internt i Norge.

- Men for utenriksbruk, vil det kunne være attraktivt, og Telenor gjør vurderinger av denne typen tjenester, sier han.

Han mener ordinær mobiltelefoni er svært konkurransedyktig, blant annet takket være talekvalitet, dekning og funksjonalitet på tvers av ulike mobilnett, men utelukker ikke at Telenor kan komme med egne tjenester på området.

Blir gratis
Teleanalytiker John Strand tror ikke mobilselskapene taper denne kampen, men motgiften kan bli dyr for dem og svært gledelig for mobilkundene.

- Det er bare én grunn til å bruke disse tjenestene, og det er prisen på tale. Den dagen mobiloperatørene velger å matche Skype og andre slike tilbydere på priser (les gratis), så er det ingen grunn til å bruke Skype eller Vibr, sier han.

Strand viser til hvordan Telenor klarte å stoppe veksten i bredbåndstelefoni på fastlinjetelefoni ved å innføre flate takster, og spår at noe liknende vil skje på mobilmarkedet.

- I fremtiden er tale gratis og det du betaler for er mengden og kvaliteten på data du konsumerer, sier han.

Én "dark horse"
Strand viser også til at nettjenestene typisk ikke snakker sammen - og man kan derfor ikke nå alle mennesker som har en mobiltelefon, slik man kan med de tradisjonelle nummer-tjenestene.

Men han er enig med Aarønæs når det gjelder én aktør.

- Det er kun en dark horse i dette spillet og det er Facebook, som har store muligheder til å bli en kommunikasjonsplatform, sier han.

Les saken: Alexander (34) sparte 140.000 kroner på januarregningen - slik unngår du å bli flådd

Les også: Dette venter vi av Facebook i kveld

Artikkelen er oppdatert med lenker etter Facebooks lansering (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.