11. november er dagen Google skal sette i gang sin nye reklamestrategi, der de skal bruke ansikter og informasjon fra individuelle nettbrukere til å reklamere for nettsider og produkter, melder New York Times. Det kommer frem i de oppdaterte brukervilkårene til Google.

Én milliard kan se ansiktet ditt
Hvis du bruker Google Plus, Gmail eller Youtube, kan du risikere at ansiktet ditt blir brukt i reklamer for over to millioner nettsteder og sett av over én milliard mennesker. Hvis en bruker for eksempel følger en bedrift, eller gir et produkt en god tilbakemelding vil denne brukerens navn, bilde og vurdering kunne brukes i det Google kaller «shared endorsements».

Denne typen sosial markedsføring har blitt stadig mer populær de siste årene, og økt i takt med folks aktivitet på sosiale medier . Det har i stor grad tatt plassen til «word of mouth»-reklamer, eller vareprat på norsk. På verdensbasis er sosial markedsføring verdt omtrent 9,5 milliarder dollar, over 90 milliarder kroner. Det står for omtrent åtte prosent av den digitale markedsføringen i følge det digitale markedsføringsselskapet eMarketer.

Følger Facebook og Twitter
Google følger i Facebook og Twitters fotspor, som allerede har gjort ”likes”, statusoppdateringer og tweets søkbare og tilgjengelig for reklamering. Hvis du for eksempel skriver på McDonalds’ vegg på Facebook, kan kjeden da betale Facebook for å vise den til alle dine venner på det sosiale nettstedet. Google vil nå implementere det samme i nettlesersøk.

På Facebook har du ingen mulighet til å stoppe at du blir brukt i slike sponsede oppdateringer, men på Google er det ikke vanskelig. Google har en egen instillinger for slike ”shared endorsments”, og krysser du av på at du ikke ønsker å bli brukt i den nye markedsføringen, slipper du det.

Les mer om dette på DN.no:
Mottok over 37 000 henvendelser
Apple er rikest
Google blir mer forståelsesfull
Stoler ikke lenger på Microsoft
Apple forbi Coca-Cola som verdens beste merkevare
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.