Nordmenn bruker mindre tid på papiraviser til fordel for internett og tv-titting.

Dette er hovedtrekkene i Norsk Mediebarometer som legges frem av Statistisk Sentralbyrå (SSB) i dag.

De største endringene i vår mediebruk det siste året lå innenfor musikk. Av alle som svarte «ja» på at de hørte på musikk daglig i 2011, svarte 64 prosent at de lyttet til nettbasert musikk, såkalt strømming eller streaming. Tilsvarende tall året før var 59 prosent.

Dette er tjenester som baserer seg på at man betaler et fast månedlig beløp for å få lytte til den musikken man ønsker uten at man eier den. Man leier bare retten til å høre musikken. Tjenester som norske Wimp og Beat og svenske Spotify har hatt en eventyrlig vekst de siste årene.

Cd-platen er det mediet som må blø for strømmingens fremgang. Av de som lytter til musikk daglig sank bruken av cd-plater fra 52 til 47 prosent fra 2010 til 2011. Det er altså mindre enn halvparten av befolkningen som bruker cd-spiller daglig nå.

80 prosent av oss bruker internett daglig til ulike oppgaver. Men selv om 92 prosent av norske husstander har tilgang til internett er det ifølge SSB fortsatt de med høyest inntekt og utdannelse som bruker internett mest.

Mer bøker
Interessen for bøker har også vokst godt de siste årene. I 1997 var det 17 prosent av befolkningen som leste bøker daglig. De siste 15 årene har andelen vokst til 27 prosent. Dette er det høyeste nivået de siste 20 årene.

81 prosent av befolkningen ser tv daglig, dette er omtrent som årene før. Men vi bruker tv-en på nye måter. 41 prosent av husstandene har nå tilgang til en harddiskopptaker som kan ta opp tv-programmer. Dette har bidratt til at omsetningen av kjøpe- og leiefilm har gått ned det siste året.

Facebook
At vi bruker mye tid på internett er ingen overraskelse. 61 prosent av oss bruker internett til banktjenester og varehandel hver eneste uke. 48 prosent bruker også internett til å se tv og film.

Nettsamfunn som Facebook er fortsatt populært og 51 prosent av befolkningen er innom hver uke, mot 49 proent året før. I aldersgruppen 16 til 24 år ligger bruken av nettsamfunn på 90 prosent for gutter og 91 prosent for jenter.

Det er også en stadig utjevning av bruken av dataspill. Hver femte nordmann deltar i nettbaserte spill hver uke. Unge gutter dominerer fortsatt, med 76 prosent ukentlig bruk blant gutter i alderen 9 til 15 år. I denne aldersgruppen spiller også 57 prosent av jentene ukentlig.

17 prosent av befolkningen spiller pc- eller konsollspill (Playstation, Xbox) daglig. Også her er det overvekt av de yngste brukerne. I aldersgruppen 9-15 år er det 75 prosent av guttene og 33 prosent av jentene som bruker tid på slike spill i løpet av døgnet.

Mer enn én av fire unge leser kun nettaviser
I aldersgruppen 16-24 år er det langt flere som leser nettaviser enn trykte aviser i løpet av en dag. Det samme gjelder aldersgruppen 25-44 år.

I de to nevnte aldersgruppene er andelen som leser nettaviser, høyest, med 65 prosent per døgn.

Mens 27 prosent i alderen 16-24 år og 35-44 år kun leser aviser på Internett, gjelder dette kun 2 prosent av dem i alderen 67-79 år. I aldersgruppen 16-66 år leser mer enn én av tre både papir- og nettaviser på en gjennomsnittsdag. Det er blant de eldre vi finner flest standhaftige lesere av trykte aviser.

Les også:
Lager "Spotify" for norske bøker
Sony til priskrig mot Wimp og Spotify
Det har tatt 12.000 år å bli 5 millioner nordmenn
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.