Noen lokalsamtaler koster deg raskt 100 kroner hvis du er på reise i Thailand med abonnement fra Telenor. Med et lokalt DTAC-abonnement ville regningen blitt 2,50 kroner.

Det spesielle er at begge selskapene er eid av Telenor.

- De har 4.000 prosent påslag på eget produkt. Da holder ikke argumentet at det er det er de utenlandske operatørene som er dyre, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom.

- Ikke oss
Priseksempelet fra Thailand er ikke enestående, men problemet er ikke Telenor, mener Charlotte Nystuen, som er Norden-ansvarlig for avtaler med utlandet i Telenor.

- I mange land er det ikke er dyrt lenger. Der det fortsatt er dyrt har vi i de fleste tilfeller en veldig høy kostnad til operatøren ute, sier hun.

Møter seg selv
I følge Telenor er altså hovedproblemet at de utenlandske aktørene ikke vil sette ned prisene. Men i åtte land utenfor Norden driver Telenor selv mobilselskaper. Der kan de sluse norske kunder inn i nett de selv eier.

Telenor bedyrer at de kjemper for lavere priser. Men her sitter de selv på begge sider av forhandlingsbordet, og DN.nos gjennomgang viser at Telenors kunder betaler like mye i disse landene som i naboland der Telenor ikke eier noe nett.

- Det viser at de snakker med to tunger. Lysten til å tjene penger er en ærlig sak, men dette tenderer over til grådighet og forbrukerne er skadelidende, sier Aarønæs, om prisene på internasjonal roaming.

Aarønæs mener internasjonal roaming i mobilbransjen har klare trekk av kartell og prissamarbeid, der alle tjener på at prisene ikke presses. Når noen betaler dyrt i utlandet går dessuten mesteparten av pengene ikke ut av Norge, men til norske operatører som Telenor og Netcom. Dette viser tall fra Post- og teletilsynet.

- Prisene påvirker folks livsutfoldelse, sier Aarønæs, som viser til at mobilkommunikasjon har blitt en del av våre grunnleggende behov.



Bundet av norske regler
Telenor tjener altså 40 ganger mer når en nordmann ringer i Thailand enn når samme tjeneste selges til en lokal bruker. Hele overskuddet blir i Telenor-systemet.

Likevel insisterer selskapet på at de jobber hardt for å få ned prisene. Men deres hender en bundet, forteller Nystuen.

- Er folkene i Telenor så vanskelig å forhandle med for Telenor?

- Vi har internprisingsregler i Telenor som bygger på prinsippet om armlengdes avstand, samt OECDs rettningslinjer for internprising. Vi forhandler med våre egne operatører på lik linje med eksterne operatører, sier Nystuen.

Hun mener dette sammen med norsk skattelov gjør det umulig å forhandle frem langt bedre priser med egne selskaper.

- Men mobilkjempen Vodafone har gjort dette før mellom sine selskaper?

- Ja, men de har hatt et skyggeregnskap for å fordele inntektene i etterkant, og dette er veldig strengt i Norge, sier hun.



* Pakkepriser gjør større forbruk langt billigere.

Suksess?
Mobilselskapene tjener store penger på roaming, men Nystuen insisterer på at profitthensyn ikke er hovedårsaken til at prisene er så høye. Hun mener Telenor har egeninteresse av lavere priser, og kontinuerlig jobber for å få til dette.

- Men dere klarer det ikke, i forhandling med deres egne selskaper?

- Jo, på linje med alle andre aktører i disse markedene, sier hun.

Liten vilje
Aarønæs tror ikke lysten på priskutt er så utbredt i mobilbransjen.

- Dette er grisete. Og hittil har vi sett svært liten vilje hos mobilaktørene til å gjøre noe med dette, sier han.

Han påpeker at ifølge Post- og teletilsynet har de norske selskapenes margin på utenlandssamtaler steget de siste årene.

- Telenors utsagn virker dessverre lite troverdig, sier Aarønæs.

Ifølge hans rapport "Mobile VoIP, markedsoversikt og muligheter" går en svært stor del av norske mobilregninger til samtaler til eller i utlandet. Disse markedene er så store og viktige at de burde få mer oppmerksomhet fra myndighetene, mener Aarønæs.

Problemet kan imidlertid løse seg teknisk, hvis mobil bredbåndstelefoni blir mer vanlig. Med litt smart bruk av disse tjenestene kan prisene ofte kuttes dramatisk, og landegrensene kan forsvinne helt fra regningen. Les hvordan en smart sunnmøring unngikk en regning på 142.000 kroner: Slik unngår du å bli "melket" mens du snakker

Les også: Ditt neste mobilselskap: Facebook, Google eller Microsoft? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.