Det siste året har priskrigen mellom teleoperatørene tilspisset seg, og analytikerne frykter at teleoperatørene er i ferd med å prise seg til store tap. I oktober tilbød Netcom kundene all telefonbruk for rundt 200-lappen i ett år dersom de skrev seg opp før 20. oktober. Telenor fulgte da med å tilby 6 GB inkludert mobildata i flere abonnementer.

Etter en stille måned spisser selskapene nå igjen klørne frem mot jul. Dette vil skape problemer, mener analytiker Espen Torgersen i Carnegie.

- Dersom vi legger sammen alt det de tre norske telecom-aktørene sier, får vi et regnestykke som ikke går opp, sier Torgersen.

Han tror derfor priskrigen i det norske telekommarkedet vil fortsette, spesielt inn mot jul.

Analytiker Espen Torgersen i Carnegie.
Analytiker Espen Torgersen i Carnegie. (Foto: Gunnar Lier)

Kvesser klørne
- Vi skal kjøre kampanjer i julen i likhet med de fleste andre tror jeg. Noen av dem er allerede klare, men jeg kan ikke avsløre hva de vil inneholde nå, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i Netcom.

Han legger til at det har vært en rolig måned nå når det gjelder kampanjer, og at det har vært bra for markedet. Nå ser det imidlertid ut til å endre seg.

- Fremover mot jul vil vi kjøre flere sterke kampanjer, spesielt rettet mot salg av håndsett, sa konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor under torsdagens tredje kvartals presentasjon.

Også tredjemann på markedet, Tele2, melder at de nå prater om kampanjer frem mot jul. Alle avviser at prispresset i markedet er i ferd med å bli et problem for selskapene.

- Inntektene vil øke i takt med forbruket, og vi mener vi har lagt oss på en linje som markedet krever, sa Baksaas til DN.no etter torsdagens presentasjon.

- Naturlig å markere seg
- Vil dere være aggressive i julekampanjene deres?

- Jeg tror julen er en naturlig tid for selskaper å markere seg litt, uten at det nødvendigvis må handle om pris, sier Vederhus.

Les også: Priskrig på mobilsurfing: - De lærer kundene å slippe å betale

Han understreker at det vil bli bli viktig for teleoperatørene å prise mobildatabruken riktig i tiden fremover. Både Telenor og Netcom har understreket at de skal jobbe med inntjeningen på mobildata. Likevel innrømmet Baksaas på torsdag at selskapet ikke har vært flinke nok til dette så langt i år.

Verken Telenor, Netcom og Tele2 vil si hva de vil si akkurat hva deres kampanjer skal inneholde, men alle vedgår at det er en sannsynlighet for at det kan bli sterkt fokus rundt mobildatatrafikk også frem mot jul.

Blir vanskelig å ta seg betalt
- Det som er et paradoks er at når flere abonnementer får mer tale og opp mot 10GB data til samme pris, er det vanskelig å skjønne hvordan selskapene skal klare å drive opp inntektene per kunde før prisen settes opp, sier Torgersen.

Han tror at trenden med fallende priser vil fortsette i god tid fremover.

- Problemet er at det allerede i dag er forferdelig vanskelig å ta seg mer betalt for noe som helst i Norge, sier Torgersen.

- Dersom Telenor ønsker å fortsette å sloss med nebb og klør for sin markedsposisjon, Tele2 vil ta ytterligere andeler og Netcom vil holde inntektene sine oppe, etter at de mister leieinntekter når Tele2 går over til eget nett, vil prisene fortsette å være under press i tiden fremover, fortsetter han.

Les også:
Kutter 35 årsverk
- Kan ikke garantere at prisen ikke vil øke
Disse aksjene bør du sitte på ut året (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.