De har spennende jobber, men aner et liv som pensjonister om ikke lenge. De reiser mye, prioriterer barn og barnebarn, har solide formuer, fete bankinnskudd og er ivrigst av alle etter å spise riktig og holde seg i form. I økende grad åpner de lommeboken for å sikre helsen gjennom sunn mat og kostbart sportsutstyr.

Kjøpesterke livsnytere
Den ferske rapporten «Den voksne forbruker 2011» analyserer trender i aldersgruppen «godt voksne»: menn og kvinner fra 50 år og oppover. Den viser en kjøpesterk gruppe som i stor grad er forsømt av markedsførere og reklamefolk.

– Dette er livsnytere og landets mest kjøpesterke gruppe. Inntekten deres er 30 prosent høyere enn dem under 50 år og de disponerer 70 prosent av all formue.

Glem alder og tenk individ, oppfordrer prosjektleder og seniorkonsulent Lise Campbell Lehne i Synovate Norge as, som står bak rapporten. Den er basert på en rekke undersøkelser og rapporter om livsstil, trender og holdninger blant norske forbrukere.

Gruppen over 50 år prioriterer i økende grad egen luksus fremfor nøkterne overføringer til barn og barnebarn. Høyest på prioriteringslisten er å leve det gode liv. For dem er det gode liv synonymt med god helse. Pengene sitter løst når det kommer til produkter og tjenester som kan sikre dem god helse i alderdommen.

Hele 85 prosent er opptatt av å spise sunn mat, og 78 prosent sier de er opptatt av å leve sunt for å få en god alderdom.

38 prosent av dem trener tre ganger eller mer i uken. 3 av 4 sier de er opptatt av å trene for helsens skyld.

Les også: Fra «vrak» til topptrent

– Kosthold, helse og trening opptar helt klart denne målgruppen. Spesielt for gruppen er økningen i andelen som driver med fysisk trening. Økningen er størst blant alle grupper. De tar snart igjen de unge, sier Lehne.

Trener mye
«Gamliser» i trikot og tidsriktig treningsdress er blitt et vanlig syn på mørke høstveier. Nær halvparten av alle i aldersgruppen 50+ trener minst to til fire ganger i uken. 12 prosent trener fem dager i uken eller oftere, og åtte av ti mener selv de har god helse.

Flertallet oppgir at de også trener mer eller minst like mye som for ti år siden. I første rekke sikrer de formen gjennom fotturer og sykling, men også trening på helsestudie. For 50- og 60-åringene er trimmen viktig for imaget blant kolleger og venner. De grå blir til gull for sportsbransjen.

– De skal prestere og har tilgang til alt det som proffene har – skismurningen, skiene og sykkelen. Og de vil vise det frem etterpå, gjerne på sosiale medier, sier Lehne.

Den store skrekken for gruppen er å se gamle ut. Motivasjonen for treningene er målet om en alderdom med yngst mulig kropp og sinn; friske og bevegelige, ingen smerter, godt humør og flate mager.

Les mer: Slik trener du bort det farlige magefettet

Spiser riktig
Gruppen er også en gullgruve for dagligvarebransjen og spesialbutikker. Rapporten avdekker også at 50+ – særlig velutdannede kvinner – er gruppen med størst interesse for helseriktig kosthold. De ligger et hestehode foran de yngre. Prisen er ikke alltid det viktigste når de fyller opp handlekurven.

– De er villige til å betale for god kvalitet og service, sier Lehne.

Når de inviterer venner, er det sjelden små, enkle retter som kommer på bordet. Helst skal de lage retter som mesterkokken Eivind Hellstrøm. Undersøkelsen avdekker at det har vokst frem en prestasjonskultur blant 50+-gruppen der man vil gjøre som proffene.

– Markedsmulighetene for produkter og tjenester innenfor sunnhet, mat og trening bare vokser og vokser, sier Lise Campbell Lehne.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

- Gidder ikke høre mer !

Birkentopp gikk på en smell i New York

Slik beholder du muskelstyrken

Kom i form med DN Aktivklubb