Klokken 00.01 natt til onsdag slapp kundene inn i 4000 kvadratmeter nye lokaler hos G-Max i Skien , der varer for mellom 20 og 25 millioner kroner er lagt ut til sterkt nedsatte priser.

– Vi tror halve julesalget av sportsvarer i desember vil skje hos oss, sier G-Max-direktør Henning Eriksen.

Foran skjema
Med åpne dører i giganthuset i Herkules-senteret i Skien er G-Max-konseptet i rute – og vel så det. Da Gresvig åpnet sin første G-Max-butikk vis-à-vis konkurrenten XXL i Stavanger ifjor, var ambisjonen å rulle ut fire varehus i løpet av 2011. En drøy måned før årsslutt ligger kjeden foran skjemaet.

– Vi har åpnet tre varehus mer enn det som var planen. Det henger blant annet sammen med at det har dukket opp tilgjengelige lokaler, forteller Eriksen.

Intensjonen er 20–25 G-Max-sentre i løpet av fire år, til sammenligning har hovedkonkurrenten XXL 16 varehus i Norge.

Selger med tap
Kjededirektør Eriksen vil av hensyn til XXL, eller «konkurrenten på Alnabru» som han kaller dem, ikke si så mye om hvordan regnskapene ser ut.

– Men foreløpig er tallene over budsjett alle stedene vi har åpnet. Jeg regner med at våre syv butikker tilsammen passerer 420 millioner kroner i år, sier Eriksen.

Målet er å omsette for mellom 75 og 100 millioner kroner per butikk, men Eriksen er rask til å understreke at flere av butikkene bare vil ha vært åpen noen måneder når det skal settes sluttstrek for 2011-regnskapet.

Han erkjenner samtidig at åpningene koster, og at mange varer selges med store tap.

– Ja, vi har ekstremt lave priser. Det betyr at det er smekkfullt i butikkene når vi åpner.

Hva det koster å få gigantbutikkene på bena vil han ikke ut med.

– Det blir en investeringsbit på hvert varehus, men vi tenker på å åpne rimeligst mulig og har helt klare budsjetter å forholde oss til.

Ifølge Gresvigs regnskap for 2010 falt overskuddet før skatt fra 93,5 til 21,2 millioner kroner ifjor. Konsernsjef Rolf Gullestad har tidligere bekreftet at omstruktureringer og tilpasninger til G-max belastet selskapet, men den totale investeringsrammen er ikke kjent.

– Ikke fra oss
Hos XXL, som inntil november ifjor hadde stormarkedskonseptet innen sport for seg selv, møtes G-Max’ utvikling med følgende kommentar.

– Det ble gjort et nummer av at G-Max skulle gå i strupen på XXL, men selv om de har åpnet flere butikker enn antatt, så har Gresvig også lagt ned butikker parallelt med at G-Max har åpnet, sier markedsdirektør Tom Erik Kjønø.

Han legger til at XXL per tredje kvartal har en omsetningsvekst på 12 prosent.

– Tall fra Sportsbransjen viser at bransjen har en vekst på 4,4 prosent per tredje kvartal. Det betyr at de millionene G-Max omsetter for ikke er tatt fra oss. Dette må være omsetning som mer eller mindre er flyttet fra egne butikker, eller tatt fra andre i bransjen, sier Kjønø.

– Det var vel ikke noe annet å forvente fra XXL, svarer Eriksen.

Kannibalisering
– Vi tar selvfølgelig fra dem, og også fra andre. Hvis det tallet de oppgir er riktig er det jo fantastisk, da er det bare for oss å åpne enda flere butikker. Da er jo markedet umettelig!

– Er det riktig at G-Max kannibaliserer på andre Gresvig-butikker?

– Selvfølgelig blir det en del kannibalisering, avhengig av hvor tett og nært man kommer andre Gresvig-butikker. Samtidig ser vi noen steder, som i Ålesund og på Storo i Oslo at G-Max har ført til økt omsetning også i G-sport-butikken like ved. Markedsføringen av G-Max drar folk til området, tror Eriksen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

Rekordsalg av sportsutstyr

Varsler 40 cm snø til helgen

Kom i form med DN Aktivklubb