Ingen folkeslag i verden handler så mye sportsprodukter per innbygger som nordmenn. Solid omsetningsvekst i andre (11,2 prosent) og tredje (6,7 prosent) kvartal gjør at 2011 ser ut til å bli enda et nytt rekordår for norsk sportsbransje.

Så langt i år har sportskjedene omsatt sportsprodukter for 4,4 prosent mer enn rekordåret 2010.

- Det er fortsatt i høyeste grad trendy å være sporty, sier administrerende direktør i Sportsbransjen AS, Trond Evald Hansen.

- Folk ønsker utstyr som matcher ambisjonene. Samtidig ser vi også at bransjen er blitt flinkere til å forstå hva forbrukerne vil ha for å få de gode sports- og friluftsopplevelsene - uansett ferdighetsnivå, sier Hansen.

Men manglende snø kan likevel føre til fall i siste kvartal, sammenliknet med i fjor da det var kaldt og skiføre i store deler av landet allerede i november.

Slappere skisalg
- Vi er egentlig ganske fornøyd med salget med tanke på værsituasjonen nå, sier butikksjef på Milslukeren Jostein Langslet til DN Aktiv.

Spesialbutikken har hatt nedgang i skisalget på 11,7% pr 22.11 siden i fjor. Men det bekymrer ikke butikksjefen.

- Nei det var vesentlig bedre i fjor, men da var det også en ekstremt god snøstart på sesongen. Både i fjor og i år er utenfor normalen på begge ender av skalaen, sier Langslet.

Den trege forvinteren begynner å gi ringvirkninger. Flere klubber og skilag har avlyst samlinger på sine vante vinterdestinasjoner. Været er et hett tema i butikken om dagen.

- Vi elsker å prate om været. I fjor pratet alle om hvor strålende føret var tidlig, nå er det motsatt!

Selger flere racingski
På Sport 1 Lillehammer har salget av racingski i oktober og november vært bedre enn under samme tid i fjor.

- Vi har solgt flere konkurranseski, og dette kommer av at de aktive kjøper ski uansett hvor lite snø det måtte være, sier daglig leder Geir Husum til DN Aktiv

 

- De kjøper mens utvalget er størst, og det er det tidlig på vinteren, legger han til.

Salget av vintervarer for øvrig har vært dårlig, opplyser Husum.

Fjerde kvartal, som vi nå er inne i, er den viktigste perioden for sportsbransjen. Normalt omsettes det for 25 prosent mer enn de andre kvartalene. Julehandelen er viktig for sportsbransjen, og mange tror at pulsklokker med GPS, hodelykter og varme klær i form av dunjakker og ullundertøy blir den store julegavehiten.

– Hvis det ikke kommer snø på dørstokken hos Ola og Kari i løpet av kort tid, skal det holde hardt å slå den solide omsetningsrekorden fra i fjor, sier Trond Evald Hansen i Sportsbransjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.



Les flere treningssaker på DN Aktiv

Skistav ble advokatmat

Aukland tror på turrenn-suksess

Kom i form med DN Aktivklubb