-Trinsen er forholdsvis lik i utseende, men hvor mange måter går det an å lage en trinse på? sier John Anders Hoel, daglig leder i Instream Sport AS som distribuerer skistavmerket KV+ i Norge.

Rettslige skritt
I sommer ble selskapet gjort oppmerksom på at trinsen på toppstaven var for lik trinsen på en Swix-stav. Advokater ble involvert og Swix truet med at rettslige skritt ville bli iverksatt uten varsel hvis staven med de Swix-lignende trinsene dukket opp ute i butikker.

«Dersom produktene fortsatt finnes å utgjøre en urettmessig kopi av vår klients produkter, vil rettslige skritt bli iverksatt uten ytterligere varsel, herunder krav om erstatning for alt salg av produktene som har funnet sted i Norge», står det i et brev tilsendt fra advokatfirmaet Onsagers as.

 

– Vårt argument er at det de definerer som produktet, altså trinsen, aldri er solgt som reservedel i Norge – kun fastmontert på en KV+ stav som ikke kan forveksles med en trinse solgt løst fra Swix. Vi har imidlertid modifisert trinsen for inneværende sesong, men selger den fortsatt kun fastmontert på staver, og ikke som reservedel, forklarer Hoel som er oppgitt over hele greia.

8 mm og 10 mm
Toppmodellen til KV+ har en diameter i bunn på åtte millimeter, som gjør at den trinsen uansett ikke passer på Swix-staver. Øvrige modeller er 10 millimeter og passer både Swix og andre staver.

 

– Men vi har heller ikke solgt denne trinsen separat, hevder Hoel, som stusser veldig over at dette i det hele tatt ble en sak.

– Swix er det selskapet i Norge som alltid har vært – og skal være – ledende innenfor langrenn. Vi er derfor overrasket over denne offensiven. Vi har endret trinsen og har forøvrig full oppmerksomhet på våre egne produkter og vår vei videre, sier Hoel.

Øystein «Pølsa» Pettersen, Martin Johnsrud Sundby, Sjur Røthe og løpere på Team Xtra personell, har alle konvertert til den iøynefallende grønnlysende staven de siste årene.

Rulleskipigg ble advokatmat
Også andre stavprodusenter har fått beskjed om å trekke komponenter fra markedet. Sportalen AS som distribuerer Skigo i Norge, har hatt lignende kontaktet med advokatene til Swix.

– Vi kan bekrefte at vi har en rulleskipigg som Swix mener er for lik, og de har sendt saken til sine advokater, sier daglig leder André Borka til Dagens Næringsliv.

– Hva synes dere om det?

– Dette er det minst spennende produktet vi har og det kostet oss svært lite å trekke det. Vi har solgt 222 rulleskipigger.

I likhet med Hoel stiller han seg uforstående til hvorfor Swix bryr seg om en liten sak som dette.

– Og jeg lurer også veldig på hvor mange måter det går an å lage en rulleskipigg på.

– Vi synes det ikke var noe å bry seg med og vi ønsker et godt forhold til andre seriøse aktører i bransjen, sier Borka som legger til at piggen er trukket fra markedet etter presset fra Swix.

Swix: Mange kopierer
– Det er en stor utfordring å være markedsledende. Slike brev sender vi ut ofte, sier administrerende direktør i Swix Sport Ulf Bjerknes (53).

Både KV+ staven og SkiGo rulleskipiggen er rene piratkopier, sier Bjerknes.

Han legger til at dette er vanskelige rent juridisk.

– Trinsen er hverken design- eller patentbeskyttet, og det er i grenseland om vi greier å ta dem eller ikke.

– Er ikke en trinse en trinse?

Mange detaljer
– Nei, langt ifra. Det er ikke romfysikk, men alle som går på ski vet hvor mye pendelen (hvor lett det er å føre staven frem og tilbake) har å si. Det gjelder å ha en så liten trinse som mulig, men samtidig skal den holde seg oppå løs snø.

Bjerknes mener det er vanskelig å være markedsledende i bransjen der han hevder det stadig oftere dukker det opp varer som ligner mistenkelig på noe Swix har designet.

Les også: Sjusjøen lokker med kanonsø

– Vi utvikler nye komponenter hele tiden. Når man driver med produktutvikling blir man automatisk kopiert og det er en utfordring. Mange er flinke og lager sin egen design med særpreg på produktene, mens noen har ikke kompetanse til å utvikle selv. Da er det mye lettere å gå i en butikk og kopiere det man ser, forteller Swix-toppen.

Mange saker
53-åringen var tidligere sjef i Rottefella, og tok over som administrerende direktør i Swix i 2008. Det har vært mange saker der Swix har reagert – og koblet inn advokatene sine – på det de mener er kopierte produkter.

– Det er i hvert fall én sånn sak i året, og i mange tilfeller så vinner vi frem, sier Ulf Bjerknes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

- Bedre å lukte gammel svette, enn gammel fyll!

Birkentopp gikk på en smell i New York

Slik beholder du muskelstyrken

Kom i form med DN Aktivklubb