Norwegians andre kvartalsresultat er rimelig skuffende lesning. Omsetningen økte med 6,9 prosent dette kvartalet, men resultatet er langt dårligere enn på samme tid ifjor.

Effekter av askekrisen i vår har senket resultatet med 100 millioner.

- Resultatet for andre kvartal er som ventet sterkt påvirket av det stengte luftrommet tidligere i vår og den usikkerheten myndighetenes ”av og på”-stenging skapte blant de reisende. Samtidig har vekterstreiken i Norge også påvirket trafikken, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemelding.

På grunn av aksestansen falt kabinfaktoren med tre prosent siden samme tid ifjor, til 75 prosent. Selskapet fløy 3,2 millioner passasjerer i andre kvartal. Det er en økning på 15 prosent fra ifjor, men cirka 300.000 færre enn selskapet hadde regnet med å ha.

Aksjemarkedet reagerer spontant på rapporten, og sender aksjen ned over åtte prosent fra start. Følg aksjen NAS.

Må stimulere ekstra
I tillegg til det direkte tapet på 100 millioner kroner anslår Norwegian at de får ytterligere indirekte tap på om lag 100 millioner som følge av lavere salg og lavere priser.

Askeproblemene har skapt et behov for å "stimulere markedet videre for å holde etterspørselen på et tilfredsstillende nivå", melder TDN Finans.

Valutasmell
Ikke nok med det - en tredje effekt påvirker tallene negativt. Valutaeffekter dro resultatet need 122 millioner kroner i andre kvartal.

I en oppdatering 2. juli skrev Pareto Securities-analytiker Thomas Nielsen at valuta en stor risikofaktor for investeringer i Norwegian.

- Valutaeksponerngen kan sette selskapet i en vanskelig situasjon i forhold til andre, konkurrerende flyselskap uten den samme eksponerngen. En sterk dollar og lav oljepris kan legge press på yielden, skrev Nielsen.

Les: - Eksepsjonelt høy risiko i Norwegian

Tjener mindre per passasjer
Problemet for Norwegian er at enhetsinntektene går tildels dramatisk ned. Yield-utviklingen, som viser hvor mye selskapet får betalt per billett, viser et fall på 15 prosent.

Hittil i år er fallet på 16 prosent.

Omsetningen per enhet falt mer i andre kvartal, med 18 prosent. I første halvår var fallet på 17 prosent.

Kutter kostnader
Selv om andre kvartal var en tøff affære, demper ikke det viljen til å satse.

- Det er også mye positivt i dette kvartalet, spesielt at vi greier å holde en stø kurs mot lavere kostnader og økt konkurransekraft, sier Kjos.

Enhetskostnaden er kuttet kraftig fra 2009 til 2010, og var i andre kvartal nede på 34 øre, eks. drivstoff.

Stengningen av europeisk luftrom bidro med om lag 2 øre i økte kostnader, slik at den underliggende enhetskostnaden ble 32 øre i andre kvartal – 15 prosent lavere enn samme tid i fjor.

For 2010 venter selskapet enhetskostnader på rundt 47 øre. Dette er avhengig av utviklingen i prisene på drivstoff og i valuta.

Når Norwegian faser inn nye og større fly vil driften bli enda mer effektiv, og dermed vil selskapet kunne redusere enhetskostnadene ytterligere, melder Norwegian i en pressemelding.

Satser stort
Ifølge Kjos har selskapet har 760 millioner kroner mer på bok i år enn på samme tid ifjor

- Det er et godt utgangspunkt med hensyn til konkurransesituasjonen og våre investeringer i nye fly, sier Kjos.

Norwegian vil fase ut eldre Boeing 737-300 flere år tidligere enn opprinnelig planlagt og samtidig øke antall nye Boeing 737-800 slik at både antall 800 maskiner og antall fly i flåten vokser raskere.

I 2011 og 2012 vil selskapet øke flåten med tre nye, leasede maskiner utover de allerede 70 som er bestilt.

I forrige uke ble det kjent at Norwegian har planer om å starte et nytt langflyvningsselskap, og vil konkurrere med SAS på flyvninger fra blant annet Oslo og Stockholm til New York og Bangkok.

Les: Tur/ retur Oslo - New York: 2000 kroner

SAS satser også på nye ruter og kutter prisene. SAS fikk delvis skylden for Norwegians fallende yield, som viser hvor mye selskapet får betalt per kunde, da trafikktallene for juni ble lagt frem. SAS-aksjen SASNOK stiger på Børs tirsdag.

<b>Rekordtall fra Norwegian</b> og Offensiv rutesatsning fra SAS



Les også: Tur/ retur Oslo - New York: 2000 kroner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.