Utenfor lokalene til landets eneste importør av Volkswagen, Møller Gruppen på Frysja i Oslo, er det stille og grått onsdag ettermiddag.

En bil går på tomgang på parkeringsplassen - som domineres av biler fra Volkswagen og Skoda.

Etter gjentatte forsøk på å få møte ledelsen i Møller, kommer ikke DN lenger enn til resepsjonen.

- Det er ingen hensikt å møte dere når jeg ikke kan si mer enn at vi jobber på spreng for å få oversikt over situasjonen, sier daglig leder Terje Male i Møller Gruppen.

Det var onsdag ettermiddag stille på Møllergruppens kontorer på Frysja i Oslo. Møllergruppen er den norske importøren av Volkswagen.
Det var onsdag ettermiddag stille på Møllergruppens kontorer på Frysja i Oslo. Møllergruppen er den norske importøren av Volkswagen. (Foto: Gunnar Blöndal.)

- Jobber på spreng

Han forklarer at importselskapet er i full gang med å skaffe seg oversikt over hvor mange motorer av typen EA189 det er som kan befinne seg i Norge.

- Vi søker i våre systemer etter hvor mange av bilene vi har solgt som kan ha den aktuelle motortypen, men vi er helt avhengige av informasjon fra fabrikken for å få verifisert dette. Vi har imidlertid ingen informasjon om hvilke av disse det er som kan ha programvaren, det er det VW internasjonalt som har. Vi kan gjøre grovarbeidet, sier Male.

- Hvor vanskelig er det å finne ut av hvor mange biler dere har solgt i Norge med motor av denne typen?

- EA189 er en vid paraply med mange motorer. Det er produsenten i Tyskland som utsteder sertifikatene på godkjenning av de ulike motorene - før vi får dem. Vi har ingen oversikt over hvilke av motorene i Norge som eventuelt har programvaren det her er snakk om, forklarer Male.

- Vet du ikke, eller får du ikke lov til å si mer?

- Dette må du tro meg på, vi vet ingenting om omfanget eller konsekvensen per nå. Vi venter på informasjon fra ledelsen internasjonalt. Så fort vi vet noe mer vil vi informere om dette, sier Male.

Han skisserer et arbeidsvindu på 1-2 dager, og inviterer DN tilbake da.

Kontaktet av kunder

Volkswagen-kunder i blant annet USA har nå gått til sak mot produsenten. I Norge har klagestormen foreløpig ikke vært like sterk, opplyser forbrukerdirektør Randi Flesland i Forbrukerrådet til DN.

Male bekrefter imidlertid at Møller har blitt kontaktet av kunder.

- Noen få kunder har kontaktet oss, sier han til DN.

- Hva spør de om?

- De henvendelsene vi har hatt varierer i stor grad. Vi er opptatt av at kundene skal vite de er helt trygge når de kjører og kan bruke bilen som normalt . Det er ikke mange henvendelsene vi har fått, lyder svaret fra Male.

Etterforskes

Onsdag åpnet tyske påtalemyndigheter etterforskning av Volkswagen, melder NTB.

Nyhetsbyrået skriver at etterforskerne først vil gjennomgå tilgjengelig informasjon om saken, for deretter å se på saker som privatpersoner har rettet mot bilprodusenten.

Volkswagen-ledelsen innrømte tirsdag å ha «tabbet seg ut fullstendig», og onsdag klokken 15 hadde Volkswagen-aksjen steget 5,52 prosent på børsen i Tyskland.

 

Les også:- Alle handler luksusprodukter

- Bransjer kommer til å slukne som døende stjerner og folk vil få panikk

Volkswagen-aksjen stiger

 

Se også:

Søreide om Norges nye kampfly:

Søreide om Norges nye kampfly
Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) tok imot de første F-35 jagerflyene under en seremoni på Lockheed Martins fabrikk i Texas.
01:48 Min
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.