Skjærgårdsnoir

Tekst

Martin Kellerman, mannen bak tegneserien «Rocky», beveger seg tilsynelatende langt fra sitt vante habitat i debutromanen «Alt blir ikke noe».

Ny roman. Martin Kellerman, mannen bak tegneserien «Rocky», har skrevet en roman som demonstrerer hans talent for å beskrive drømmende, livsudugelige menn. Foto: Pelikanen

Martin Kellerman, mannen bak tegneserien «Rocky», beveger seg tilsynelatende langt fra sitt vante habitat i debutromanen «Alt blir ikke noe».

Florian bor på Ragnarõ i Stockholms skjærgård, hans døde farmor har ligget en god stund i rommet sitt i overetasjen. Florian lever på hennes pensjon, han driver en liten marihuanaplantasje på øya og satser på å tjene inn nok penger til at han kan flykte til Thailand.

Fakta: Martin Kellerman

«Alt blir ikke noe»

Oversatt av Dag F. Gravem

Pelikanen

På et plan skjønner han at dette frie livet, om man kan kalle det det, har en utløpsdato. Damene på butikken i nærmeste småby spør stadig etter farmoren, den lokale legen ønsker å komme på besøk for å undersøke henne. Og det finnes alltid en mulighet for at Florians far stikker innom. På klassisk slubbertvis fantaserer derfor Florian å fingere en utenlandsreise med farmoren, slik at ingen spør etter henne eller lurer på hvorfor kontoen hennes viser kjøp av «tolv piña coladas på Coco’s Taverna i Magaluf».

De strandede

Til Florians vesle rike ankommer tenåringene Kea og Max. De er fetter og kusine. Max er en overvektig taper, utelukkende kjent for omverdenen for å ha «bæsjet på seg på Youtube» i fylla. Kea beskrives som vakker, «ufattelig vakker når hun lo av egne morsomheter».

Romanens handling formidles i monologer av de tre hovedpersonene. Siden Kellermanns formodentlig selvbiografiske tegneserie «Rocky» i stor grad utspiller seg i en maskulin verden, er det interessant å se hvordan han lar en ung kvinne formulere seg på side etter side. For denne leseren virker det innsiktsfullt, Keas rolle i romanen er ikke bare å være de to mennenes fetisj.