Oppdatert sak.

Den kinesiske taxitjenesten Didi Chuxing har kjøpt opp den kinesiske tjenesten til den amerikanske transporttjenesten Uber.

Det har lenge pågått en intens kamp om kinesiske markedsandeler mellom de to selskapene, som ifølge AFP har kostet begge milliarder av dollar.

På sin offisielle mikroblogg bekrefter Didi oppkjøpet av Ubers tjenester i landet, og den nye operasjonens samlede verdi skal tilsvare totalt 295 milliarder kroner.

Til gjengjeld får Uber og selskapets kinesiske partnere 20 prosent av aksjene i Didi Chuxing. I tillegg får Ubers grunnlegger Travis Kalanick en plass i selskapets styre.

Det kinesiske selskapet har også investert i overkant av 8 milliarder kroner i Ubers globale tjeneste.

Tidlig mandag morgen norsk tid hadde en rekke internasjonale medier, deriblant Financial Times, omtalt at den amerikanske transporttjenesten Uber slår sammen sin kinesiske virksomhet med det kinesiske transportdelingsselskapet.

Konkurrenter

Virksomheten i Kina var tidligere i ferd med å bli skilt ut i et eget selskap med egne investorer, og blir nå slått sammen med konkurrenten. Som DN tidligere har skrevet taper Uber store beløp og konkurransen i Asia er intens.

Uber har i løpet av de siste fem årene hentet inn over 14 milliarder dollar fra investorer for å kapre nøkkelmarkeder i USA, Europa og Asia, hvorav 3,5 milliarder bare i juni. Den kinesiske konkurrenten hentet inn syv milliarder dollar i løpet av samme måned, og de to selskapene skal ha brukt enorme summer på å subsidiere passasjerer og sjåfører for å vinne markedsandeler i Kina.

Det skal ha ført til motstand fra investorer i begge selskapene, som over tid har uttrykt bekymring over at selskapene bruker for mye penger i en kamp ingen kan vinne.

Kaotisk ekspansjon

Det er ikke bare i Kina Uber sliter med tøff konkurranse. Som DN tidligere har skrevet, er de kaotiske byene i Sørøst-Asia blitt identifisert som et av de viktigste satsingsområdene for selskapet, men det får ikke ha markedet alene. Lokale reguleringer gjør at den tradisjonelle taxinæringen beskyttes. I Bangkok samarbeider Uber med limousintjenester.

En 34 år gammel malaysier er i ferd med å bygge opp en konkurrent som er mer tilpasset de lokale markedene enn Ubers amerikanskinspirerte transportdelingstjeneste.

Anthony Tan og selskapet Grab har hentet inn 700 millioner dollar fra investorer og er på plass i 30 sørøstasiatiske byer.

Blant investorene er nettopp Didi Chuxing. Grab samarbeider med den amerikanske transportdelingstjenesten Lyft, som er en Uber-konkurrrent. Didi Chuxing og Lyft samarbeider også i Kina, som kan by på utfordringer for sammenslåingen fremover.

- Vi ser ikke på oss som en ren transporttjeneste. Vi spør oss hele tiden – hvordan kan vi bygge et Baidu, Alibaba eller Tencent, spør grunnlegger Anthony Tan i et intervju med Wall Street Journal.

Svaret ligger i å tilby alternative tjenester. I de kaotiske gatene i Bangkok, Jakarta og Ho Chi Minh City er ikke biler alltid den beste fremgangsmåten. Grab har svart med å organisere motorsykkeldrosjer. Via et kjapt klikk på mobilappen kommer en motorsykkel i løpet av minutter.

Uber er et av de største og mest kjente oppstartsselskapene de siste årene, men er også omstridt. I Norge har selskapet møtt motstand både fra politikere og den konkurrerende taxinæringen. Les mer her:

Følg markedet på DN Investor

Les mer på DN.no:

Demokratene angriper Kjos  

2.000 nordmenn har ferieleilighet i Tyrkia: - Kunne velge mellom en litt sliten treroms eller en strøken penthouse-leilighet  

Rørt av sønnens NM-gull  

Airbnb i Norge: - Folk lurer på om det lønner seg å leie ut på fulltid  

Kommune-NM 2016: Sjekk din kommune her dnPlus  (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Slik tøyer sprinterne for å bli bedre løpere
Disse tøyeøvelsene bruker Norges beste løpere.
01:49
Publisert:
 

 

Slik spiller du Pokémon GO
Matias Hagen (22) viser deg hvordan du kan fange din første skapning i spillet Pokémon GO.
02:16
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.