Danske medier skriver torsdag at krisen i SAS har smittet over på billettsalget.

Frykten er at kundene skal sitte igjen med billetter til fly som ikke går, dersom SAS går konkurs. Dersom SAS går konkurs, som kan skje dersom flyselskapet ikke får gjennom spareplanen denne uken, slutter flyene å gå umiddelbart.

Blant annet har reisebyråer blitt utstyrt med en argumentliste som de skal bruke overfor kunder, ifølge det danske nettstedet check-in.dk.

Argumentlisten innledes med en forkl#229 på hva som skjer i SAS for øyeblikket, og hva man generelt skal si til kundene. Der er svaret at det er "business as usual", men at bekymrede kunder bør sjekke sine forsikringsforhold.

Informasjonssjef i SAS Norge, Knut Morten Joansen, sier at det kan være smart å kjøpe SAS-billetter på kredittkort nå dersom man er bekymret.

- Vi forstår selvsagt at det eksisterer en uro. Det er ingen dum idé å kjøpe billetter med kredittkort i SAS, og vi tar heller ikke kredittkortgebyr så passasjerene taper ingenting på det. Så er man bekymret, kan man bruke kredittkort.

Uroen er imidlertid større blant svenskene og danskene, enn blant nordmenn. I en undersøkelse VG har gjort kommer det frem at 78 prosent av de spurte sier at de ville kjøpt billett hos SAS nå, dersom SAS har den beste prisen.

- Det er langt mer uro blant svensker enn blant nordmenn. Vi har fått noen bekymrede telefoner, men svenskene har hatt fulle dager for å forklare bekymrede kunder om hva som kan skje med billetter ved en eventuell konkurs, sier markedssjef Ellen Wolff i reisebyrået Tickets til VG.

Merker en viss uro
- Merkere dere lavere billettsalg nå?

- Normalt går vi ikke ut med opplysninger om billettsalg, men vi merker at det er en viss uro rundt det. Men det er langt fra så mye som man kanskje skulle forvente. Dette er uansett ting vi ikke kommenterer i en normalsituasjon heller, sier Johansen i SAS.

DN.no har også fått flere tips om at det skal være vanskelig å bestille Eurobonus-billetter nå.

- Nei, det stemmer ikke. Alt går som normalt, for all del. Flyene går som normalt på kort sikt, sier Johansen.

Mye av uroen rundt billettkjøpene i SAS startet etter at selv ikke toppsjef Rickard Gustafson tidligere denne uken kunne anbefale reisende å bestille SAS-billetter.

- Jeg kan ikke bedømme hva hver og én skal gjøre, jeg synes den personen skal vurdere selv og skape sin egen oppfatning, sa Gustafson til svensk TV, ifølge Aftenposten.

Hektiske forhandlinger
Forhandlingene mellom ledelsen og fagforeningene i det kriserammede flyselskapet er inne i sin fjerde dag. Alle fagforeingene må være med på planen for at man skal få den gjennom. Det er forutsetningen fra både banker og myndigheter.

Størst motstand har planen møtt i Danmark, der både danske piloter og kabinpersonale har uttalt seg svært negativt om planen og sagt at de ikke kommer til å skrive under.

Les også: Kulturkræsj kan senke SAS

- Det er en intensiv periode, der ledelsen er ute og snakker med de ansatte. De ansatte har mye spørsmål om hvordan den nye hverdagen blir, sier Johansen.

Johansen legger ikke skjul på at den nye hverdagen vil bestå av både mer jobbing og mindre lønn.

- Men dette med lønnskutt rammer de som fra før av tjener mest, sier han.

Han skjønner at ansatte i selskapet reagerer på måten planen er lagt frem på.

- Fremgangsmåten er uortodoks, men skal vi ha skandinaviske arbeidsplasser på skandinaviske vilkår, må man slutte seg til denne planen, sier han.

Les også:
- En skandale om SAS går konkurs

Staten kan tape mer på SAS enn noensinne


Her er detaljene i SAS´ kriseplan

- Ingen aktør som vil kjøpe SAS
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.