Egenkapitalen forsvant i 2015, men nå går det «mye bedre»
- Vi har blant annet gjort enorme investeringer i bloggplattformen vår. Vi gikk med mindre underskudd enn budsjettert, sier daglig leder.
Publisert:
Oppdatert:
Anette Marie Antonsen, Marna Burøe, Caroline Berg Eriksen og Lene Orvik blogger for United Influencers.
(Foto: Sigurd Fandango)
Mer...
Bjørn Eckblad
Saken handler om:
Bloggutfordrer tapte fem millioner
United Influencers omsatte for 15 millioner kroner i sitt bloggnettverk, som hovedsakelig leverer innhold rettet mot kvinner i alderen 18-36.
Selskapet tjener penger ved å tilby markedsføring via bloggene til Caroline Berg Eriksen (29), Camilla Pihl (38), Komikerfrue og Lene Orvik og en lang rekke andre.
- Vi er veldig fornøyde med å ha tatt 15 millioner kroner av annonsemarkedet. Vi er med på å utvikle dette markedet, og det er spennende, sier daglig leder Julie Holst Berntsen (41).
Etter et driftsunderskudd på 962.000 kroner i 2014, før driften av selskapet egentlig var i gang, endte det med 4,8 millioner kroner i minus i 2015.
- Hvorfor er underskuddet såpass stort?
- Vi er et nystartet selskap og det er viktig at vi gjør de nødvendige investeringene. Vi har blant annet gjort enorme investeringer i bloggplattformen vår. Vi gikk med mindre underskudd enn budsjettert, sier Berntsen.
Hun vil ikke kommentere om det ligger an til overskudd eller minus i regnskapet for 2016.
- Jeg vil ikke kommentere det akkurat nå, men jeg kan si at det går mye bedre enn i 2015.
Tapte egenkapitalen
Egenkapitalen var tapt da regnskapet for 2015 ble avlagt, men styret skriver i sin beretning at det vil bli foretatt en kapitalutvidelse i 2016 for å styrke egenkapitalen.
- Vi har gjort en kapitalutvidelse på to millioner, opplyser Berntsen.
Ifølge årsrapporten er United Influencers Norway eid av svenske United Influencers Media Group med 51 prosent, samt Dymax Invest (17,5 prosent) og Kjetil Tveter (16,07 prosent).
Dymax Invest tilhører Knut Dyremyhr (52).
Regner med å bli flere
United Influencers hadde 12 ansatte ved utgangen av 2015, og regner med å vokse.
- Vi startet 2015 med langt færre ansatte, og vi bygger kontinuerlig staben. I 2017 er vi nok flere slik utviklingen ser ut til å bli, sier Berntsen.
To av Norges mest kjente og mest leste bloggere, Caroline Berg Eriksen (29) og Camilla Pihl (38), begynte å blogge for United Influencers fra januar 2016.
Andre store United Influencers-profiler er Komikerfrue (Marna Haugen Burøe, 35), Lene Orvik (29), Ørjan Burøe (42), og Treningsfrue (Camilla Aastorp Andersen, 36).
Slik presenterer United Influencers bloggerne sine. (faksimile)
Mer...
Exit for to ganger Riise
Flere store navn har forsvunnet ut også:
John Arne Riise (35), hans kone Louise Angelica Riise (26) og Julies Matblogg (Julie Ilona Balas 25) har skilt lag med United Influencers, og i sommer gikk også Espen Hilton (Espen Moe, 34) til Aller Media.
- Vi representerer mange profiler, som har ulike behov. Om noen ønsker å gå til andre plattformer ønsker vi dem lykke til, sier Julie Holst Berntsen.
- Bransjen er hele tiden i utvikling og profiler kommer til å komme og gå. Sånn har det vært historisk og sånn kommer det til å være i fremtiden, sier hun.
Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.
Petter Stordalen: - For meg handler det om å tjene mest mulig penger, slik at hun får mer penger til å redde verden.
Hele tiden mens Gunhild Stordalen har ligget på sykehus og fått behandling for den livstruende bindevevssykdommen systemisk sklerodermi har hun drømt om å klappe kyr. Det fikk hun på Dyrsku'n i Seljord.
01:51
Publisert:
Her får barna smake maur fra Maaemo
Jørgen Lund Dalen (8) smaker på maur, servert av Maaemo-kokk Peder Støylen. Maaemo, Kontrast, Sentralen, Det norske kokkelandslaget og flere andre kokker i toppsjiktet stilte opp gratis på Geitmyra matkultursenters 5-årsjubileum søndag.
01:05
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.