Bicycle wheel, Cloud, Sky, Building, Tire, Window, Plant, Tree

Arkitektur

Arkitektur engasjerer. I sommer toppet det seg på St. Hanshaugen i Oslo. Hvordan er det å bo i et hus som så mange mener så mye om?

T+f Niklas Hart

Bicycle wheel, Cloud, Sky, Building, Tire, Window, Plant, Tree

Vekker følelser. Nybygget i Geitmyrsveien har fått mange til å reagere. Fasaden er i bredt, liggende panel, men partiet som vender mot den klassiske murvillaen, er delvis kledd i vertikale stålplater av hensyn til brannsikkerhet. – Det var ikke for å gjøre ære på Darth Vader, sier beboer Guro Sollien Eriksrud.

ET HUS

KANTEN

HELT PÅ

Arkitektur

Arkitektur engasjerer. I sommer toppet det seg på St. Hanshaugen i Oslo. Hvordan er det å bo i et hus som så mange mener så mye om?

T+f Niklas Hart

– Du må slutte å lese de kommentarene, sier Iver (14) til sin mor. 

Guro Sollien Eriksrud (42) gir ham rett, lover å ta en pause fra sosiale medier.

– Vi forventet ikke at huset skulle vekke så stort engasjement, sier hun.

Sammen med ektemannen Nikolaos Farmakis (49) har hun bygget en boligblokk på fire etasjer ved St. Hanshaugens nordlige lyskryss.

Området er et av Oslos mest populære. Bebyggelsen er variert, og spenner fra klassiske murvillaer og ekspressive sveitserhus til mer generiske leilighetsbygg fra begynnelsen av 2000-tallet. 

Eriksrud og Farmakis hadde bodd i nabobygget, en murvilla fra 1936, i 16 år. Etter hvert som familien vokste, funderte de på å utvide inngangspartiet mot hagen, men ble gjort oppmerksom på muligheten for å rive de tre garasjene som sto der, og heller bygge nytt på tomten.

De gjorde jo «alt» riktig: Infillprosjekter var i tråd med kommunens uttalte mål om fortetting. Massivtre regnes som en av de mest miljøvennlige måtene å bygge på, og i pakt med byens bærekraftsmål. Planene ble justert etter hvert som byggesaken gikk sin gang.

Så kom reaksjonene.

Wood
Interior design, Smile, Furniture, Leg, Plant, Window, Comfort, Shorts, Table, Tree

Romlig hilsen. Bygget har påkalt en rekke assosiasjoner. En av familiens velkomsthilsener og støtteerklæringer kom i form av en papirmodell med referanse til kritikken.

Stolthet og fordom. Nikolaos Farmakis og Guro Sollien Eriksrud er stolte over bygget, men var ikke forberedt på de negative reaksjonene rundt det arkitektoniske uttrykket.