Mitt kjøretøy

Citroën Ami 8

Fant klassikeren i bæreposer i et fjøs

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

Morten P.H. Ruud ser sjarmen i Citroëns desperate middelklasse-frieri.

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

Citroën Ami 8

Design: Robert Opron. 

Introdusert i 1969 som fastback og stasjonsvogn. 
Struktur basert på forgjengeren Ami 6 (1961–1969).

Understell basert på 2CV (lansert i 1948). 

To-sylindret motor på 650 kubikk som yter 35 hester. 

Produksjon 1969–1979: 755.925 enheter.

Bil-CV 

1997 Fiat Uno 70S (1986)

2003 Citroën Xantia (1998)

2005 Citroën 2CV6 Club (1987)

2007 Citroën 2CV6 Spécial (1983)

2008 Citroën Ami 8 (1971)

2009 Citroën Dyane 6 (1969)

2013 Citroën DS3 Cabrio (2013)

2020 Citroën C5 Aircross (2019)

2020 Citroën Acadiane (1983)

2021 DS 7 Crossback (2021)

Automotive parking light, Vehicle registration plate, Tire, Wheel, Car, Window

Morten P.H. Ruud (44), leder i Norsk Citroën 2CV-klubb og til daglig løsningsarkitekt i Sopra Steria i Oslo, omfavner Citroëns oppsvulmede 2CV-variant.

Hva er likheten mellom tek-jobben og Ami?

En fellesnevner er kanskje kreativiteten. Og den åpenbare kontrasten er en bonus: Her henter jeg ny energi om bord i noe som er komplett mekanisk, og som duver bekymringsløst av gårde på bare to sylindre.

Du fant den i et grisefjøs?

Ja, den sto i deler i pappesker og bæreposer i et fjøs. Jeg gikk i gang med prosjektet med brukbart overmot. Det tok åtte år, og nå kom den for første gang på veien i sommer.

Og dere kommer overens?

«Ami» er jo fransk for «venn», og kompisen og jeg er i ferd med å bli kjent etter noen hundre mil. Den lunter og går fint.