Mitt kjøretøy
Citroën Ami 8
Fant klassikeren i bæreposer i et fjøs
T Karl Eirik Haug
F Sune eriksen
Morten P.H. Ruud ser sjarmen i Citroëns desperate middelklasse-frieri.
T Karl Eirik Haug
F Sune eriksen
Citroën Ami 8
Design: Robert Opron.
Introdusert i 1969 som fastback og stasjonsvogn.
Struktur basert på forgjengeren Ami 6 (1961–1969).
Understell basert på 2CV (lansert i 1948).
To-sylindret motor på 650 kubikk som yter 35 hester.
Produksjon 1969–1979: 755.925 enheter.
Bil-CV
1997 Fiat Uno 70S (1986)
2003 Citroën Xantia (1998)
2005 Citroën 2CV6 Club (1987)
2007 Citroën 2CV6 Spécial (1983)
2008 Citroën Ami 8 (1971)
2009 Citroën Dyane 6 (1969)
2013 Citroën DS3 Cabrio (2013)
2020 Citroën C5 Aircross (2019)
2020 Citroën Acadiane (1983)
2021 DS 7 Crossback (2021)
Morten P.H. Ruud (44), leder i Norsk Citroën 2CV-klubb og til daglig løsningsarkitekt i Sopra Steria i Oslo, omfavner Citroëns oppsvulmede 2CV-variant.
Hva er likheten mellom tek-jobben og Ami?
En fellesnevner er kanskje kreativiteten. Og den åpenbare kontrasten er en bonus: Her henter jeg ny energi om bord i noe som er komplett mekanisk, og som duver bekymringsløst av gårde på bare to sylindre.
Du fant den i et grisefjøs?
Ja, den sto i deler i pappesker og bæreposer i et fjøs. Jeg gikk i gang med prosjektet med brukbart overmot. Det tok åtte år, og nå kom den for første gang på veien i sommer.
Og dere kommer overens?
«Ami» er jo fransk for «venn», og kompisen og jeg er i ferd med å bli kjent etter noen hundre mil. Den lunter og går fint.