PodBike Frikar

– Skal du hente sushi, kan du nærmest kjøre inn i butikken

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

22. april 2024

Mikkel Dobloug introduserer «Top Gun»-vibber i sykkelfeltene.

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

8. april 2024

Bil-CV 

1998 Oldsmobile Cutlass (1982)

1999 Range Rover Classic (1995)

2002 Mercedes G500 (202)

2012 Range Rover Sport (2012)

2014 Land Rover Defender (2006)

2016 Mercedes GLS (2016)

2019 Porsche 911 Carrera S cabriolet (2006)

2023 PodBike Frikar (2023)

PodBike Frikar

Firehjuls elsykkel med plass til én voksen og ett barn på rekke.

Ingen krav til førerkort.

Utviklet og produsert i Stavanger, 95 prosent går til eksport.

Rundt fem mil rekkevidde og 90 kilo egenvekt.

Pris fra 125.000 kroner.

Automotive tire, Motor vehicle, Alloy wheel, Car, Hood, Asphalt

PodBike Frikar

Firehjuls elsykkel med plass til én voksen og ett barn på rekke.

Ingen krav til førerkort.

Utviklet og produsert i Stavanger, 95 prosent går til eksport.

Rundt fem mil rekkevidde og 90 kilo egenvekt.

Pris fra 125.000 kroner.

Mikkel Dobloug (45), investor og konsul for Kasakhstan i Oslo, krysskombinerer firehjuls elsykkel, tilhengerfeste og cockpit som i jagerfly.

Hvorfor du og Podbike Frikar?

For fem år siden betalte jeg et depositum i begeistring for Stavanger-prosjektet. Jeg hadde for lengst glemt bestillingen min da Podbike i høst ringte og sa jeg kunne hente den.

Hva tenker når du ser på den nå?

Bilene blir stadig tyngre og større, og vi har lite plass i byen. Jeg kan kjøre gjennom parker og ta alle shortcuts istedenfor å stå i kø på Oslos Ring 2 eller 3. Jeg kjører litt sakte på fortau for ikke å skremme folk.

Hva er nytten foruten å sjokkere?

Skal du hente sushi, kan du nærmest kjøre inn i butikken. Vil du handle hos Baker Hansen, kan du parkere sykkelen rett utenfor, istedenfor å kjøre ned i et p-hus og betale 300 kroner.