Her er møtestedene som skulle vært fulle av vårliv nå.

stengetid

Fotografi

foto Sigurd Fandango
tekst Simen V. Gonsholt

For best opplevelse av bildene,
se spesialen i desktop-versjonen

«Enno ein Gong den Velsignad eg fekk, at Gauken eg høyrde / Enno ein Gong ut paa Aakren eg gjekk, der Plogen dei kjøyrde.»

Her er møtestedene som skulle vært fulle av vårliv nå.

stengetid

Fotografi

foto Sigurd Fandango
tekst Simen V. Gonsholt

For best opplevelse av bildene,
se spesialen i desktop-versjonen

«Enno ein Gong den Velsignad eg fekk, at Gauken eg høyrde / Enno ein Gong ut paa Aakren eg gjekk, der Plogen dei kjøyrde.»

Finnes det en vakrere hyllest til årstiden vi er inne i enn Aasmund Olavsson Vinjes dikt «Våren»? 

Ja, det finnes en vakrere versjon: Den som er tonesatt av Edvard Grieg. Den skulle lyrisk sopranen og Solveig Kringlebotn-eleven Eline Korbi fremføre 1. påskedag, som avslutning av påskeprogrammet ved Den Norske Opera og Ballett i Oslo. 

Det ble ikke noe av i år, og godt er på sett og vis det, for mot slutten tar diktet en vending som kunne vært i mørkeste laget akkurat nå:  «Alt dette Vaarliv eg atter fekk sjaa, som sidan eg miste [...] eg er tungsam og spyrja meg maa: tru det er det siste?»

Drifts- og sikkerhetssjef Thore Næss (53) ser ikke like mørkt på situasjonen, i alle fall ikke for arbeidsplassen sin del.

– Dette bygget er bygget for 300 år, det. Og kunstformen som utøves her, er jo ganske gammel, påpeker han.

– Den overlever det meste.

Sikkerhetsvakt Kathinka Lie Frogner (23, bildet) tenker også ganske stoisk.

– Det er rolig her. Men det er jo samme gamle. Jeg går på jobb og har ting å gjøre.