Omtrent en gang i uken sletter jeg Instagram-appen. Det utløses gjerne av en følelse av at content har begynt å minne om fjellene av klær dumpet i ørkenen fordi ingen lenger vil ha dem, ikke engang bruktbutikkene.

Vitser, poenger og reels som sirkulerte for to, fem, ti år siden, er tilbake uke etter uke: En jente hopper inn i et par lavtsittende jeans, som et trylletriks. Pickle-memes. En mann med et artig skilt. 

Etter noen dager er skjermtiden nede i en liten time, i lykkelig uvitenhet om hva andre folk driver med, laster jeg det ned igjen. Og det er vel fordi Instagram ennå er det ene stedet der man kjapt og effektivt kan drive en blanding av lavterskel kommunikasjon og sosial visittkort-kuratering.

Jungel. Instagram er for lengst blitt utkonkurrert av Tiktok som stedet der interessante ting skjer, men vi bruker fremdeles gode timer på Instagram hver dag (42 prosent av oss, i alle fall, ifølge Ipsos’ «some tracker» fra 2023s første kvartal). 

Hvordan ser de ut, forsøkene våre på å skape oss sosial kapital, i 2023?

La oss forsøke begrense oss til to hovedkategorier: Du har Henrik (32) som legger ut velkomponerte, velbelyste bilder av sin vakre kone og deres bedårende lille sønn. Og du har Sofia (23) som med sin gamle Iphone med ødelagt kamera dokumenterer hverdagsobjekter i spekteret skakt til søppel. Kanskje iblandet memes og sanger fra Spotify.

Etter et tiår med velkuraterte blandinger av fjelltopper, restaurantbesøk og frokostbrett, er det sistnevnte som etter hvert er blitt dominerende. Selv Kylie Jenner, dronningen av pene Instagram-bilder, legger ut kornete blitzbilder av seg selv tatt nattetid.

Dress shirt, Flash photography, Tableware, Sleeve, Collar

Tendens

– Det er som om vi vil si: Dette her? Bare et køddete bilde jeg tok – og la ut på kødd

Flauhetens estetikk har fått fotfeste i sosiale medier.

t Maja Hattvang

Maja Hattvang. Frilansjournalist og skribent.