Human body, Flash photography, Watch, Joint, Muscle, Mouth, Jaw, Neck, Sleeve, Standing

Foto: Einar Aslaksen

Norske Micromilspec 
lager klokker for
militære spesialstyrker. 
Og Erling Braut Haaland.

tekst Ola Vikås
foto Sigurd Fandango

Dirt road, Natural environment, Grass, Line, Ecoregion, Horizon, Grassland, Transport, Sky

Xxx

Xxx

tekst Xxx
foto Xxx

x. måned 20xx - Sted

Kontoret ligger sentralt til, likevel føles det bortgjemt. På den andre siden av veien ligger Stortinget med sine store og forlokkende vinduer – mens man forsøker å få et glimt av tapetet i maktens korridorer, blåser man fort forbi kontoret som deler inngang med en salatbar.

Likevel, sier Henrik Rye (36), finner de veien til det trangbodde kontoret han og kollegene deler. De banker på glassveggen, står omtrent med luen i hånden.

– Det skjer nesten daglig at vi får folk på døren som har lyst til å kjøpe en av klokkene våre. Da må vi bare beklage, og fortelle dem at vi rett og slett ikke har klokker å selge dem. Ironisk nok har vi skapt stor interesse blant klokkesamlere, uten at vi har gjort så mye for det. Det var ikke en tenkt strategi, sier Rye.

– Vi bare havnet i skuddlinjen.

Nisje. Henrik Rye (til venstre) og Anders Drage etablerte Micromilspec i 2019, og har i årene siden hugget ut en lukrativ nisje i klokkemarkedet.

Mikrotrend

Sammen med designer Anders Drage (32) driver Rye klokkemerket Micromilspec. Fra å være et land uten egen klokkeindustri, har det de seneste årene dukket opp en rekke klokkefabrikanter i Norge. Utviklingen speiler en global trend med økt klokkeinteresse og fremveksten av såkalte microbrands. 

Folkefinansieringskampanjer og en rivende utvikling i produksjons- og prototypeteknologi har gjort det langt lettere å stable på bena klokkeproduksjon i småskala. Bare i Norge finnes det over 20 klokkemerker – Micromilspec er kanskje den mest hemmelighetsfulle av disse.

Rye har allerede over ti års erfaring fra klokkebransjen. I noen år drev han et annet klokkemerke fra bakrommet til urmaker Erik Sutterud på Bjølsen. Der ble han oppmerksom på en mann som fra tid til annen kom innom for å spørre Sutterud til råds om hvordan man kunne produsere skreddersydde klokker i begrenset opplag.

Mannen er nå det tredje bladet i trekløveret bak Micromilspec. Han er fortsatt aktiv yrkesmilitær, og har avstått å bli intervjuet eller fotografert.

– Vi ble på hilser’n, men det gikk et par år før han ramlet inn dørene igjen. Da var det til meg han henvendte seg, i stedet for disse urmakerne, sier Rye.

Testing, testing. Micromilspec lagde 30 eksemplarer av en modell de kalte Field Testing Unit, som ble gitt til ulike mennesker som i følge Drage er «vant med store påkjenninger i jobbsituasjoner». Denne klokken var involvert i en motorsykkelvelt. Føreren gikk det fint med – klokken ble pensjonert.

Eksklusivt. Ikke hvem som helst får kjøpe klokker fra Micromilspec – for å kunne gjøre det, må man legge frem dokumentasjon på at man jobber eller har jobbet i avdelingene som har bestilt klokker fra firmaet.

Nisjemarked

Siden firmaet ble etablert i 2019, har suksessen vært udiskutabel. Rye og Drages militære skyggepartner ble en døråpner: På tre år har de produsert godt over 20 ulike modeller og solgt klokker for 30 millioner kroner – til tross for at de opererer innenfor det som må sies å være et nisjemarked.

Der «micro» henviser til antallet de produserer av hver modell, er betegnelsen «milspec» godt kjent for de fleste klokkesamlere. Under annen verdenskrig kontaktet det britiske forsvarsdepartementet tolv sveitsiske firmaer, med spørsmål om de kunne utstyre britiske soldater med klokker som måtte innfri en rekke krav – «military specifications».

Klokkene måtte blant annet ha svarte urskiver med arabiske tall, selvlysende visere, kroner som var lette å betjene med hansker, presise urverk som kunne trekkes opp manuelt. Klokkene måtte også være vanntette og lette å reparere.

Sveitserne leverte, og de tolv modellene – senere kjent under kallenavnet «The Dirty Dozen» – er blitt samlerobjekter. Milspec-klokker har i årtiene etter krigen fortsatt å skape entusiasme særlig hos klokkesamlere.

Dagen etter lanseringen, fikk vi en epost fra en agent, på vegne av en spiller på Real Madrid

Anders Drage – designer

Døråpner

Til nå har Micromilspec levert klokker til blant andre Hans Majestet Kongens Garde, røykdykkerne i Oslo brann- og redningsetat, Orion-pilotene i 333-skvadronen, Panserbataljonen, 2. bataljon i Brigade Nord, amerikanske Asymmetric Warfare Group, svenske Fallskjärmjägarna og avdelinger i Frankrike, Italia Australia og Canada.

I våres skapte de internasjonal oppmerksomhet da de overrakte en unik kronograf i karbon til den daværende Borussia Dortmund- og landslagsspissen Erling Braut Haaland.

– I fjor ansatte vi en fyr på support. Han er fra Bryne, og bor noen hundre meter unna Alfie Haaland. Tilfeldigheten hadde det til at de besøkte gjenvinningsstasjonen samtidig, og da presenterte han seg og lurte på om vi kunne tatt et møte, han hadde fått med seg at Erling var klokkeinteressert. Mønsteret på urskiven er avstumpede ikosaeder – det geometriske mønsteret klassiske fotballer består av. Vi fikk også med en silhuett av hans ikoniske lotusstilling og Dortmund-logoen på kronen, samt at klokkens rehaut  er gravert med datoene for hans viktigste sportslige milepæler, sier Drage.

Haaland-klokken kan ha vist seg å være en døråpner til et annet, eksklusivt marked.

– Dagen etter lanseringen, fikk vi en epost fra en agent, på vegne av en spiller på Real Madrid, sier Drage.

– Riktignok en spiller med langt færre følgere enn Erling, men det er fortsatt en Real Madrid-spiller.

Symbolikk. Haaland-klokken er blant annet preget med hans velkjente måte å feire mål på – lotusstillingen – samt tallet 9, draktnummeret han beholdt etter overgangen fra Borussia Dortmund til Manchester City tidligere i sommer.

Flash photography, Human body, Eyebrow, Jaw, Neck, Elbow, Eyelash, Chest, Knee
Grey, Silver
Analog watch, Clock, Grey, Silver

ALLE FOTO: Einar Aslaksen

Kaffe og gulrotkake

Micromilspecs første prosjekt var en klokke for 330-skvadronen, en avdeling i Luftforsvaret, underlagt Redningshelikoptertjenesten. Anbudet var ikke et tradisjonelt sådan, en klokkegruppe innad i skvadronen kontaktet ulike produsenter – blant dem Omega og Victorinox – med spørsmål om de kunne levere en klokke.

– Det morsomme oppi alt dette, var at vi ikke hadde noe som helst å vise til, ikke engang et navn. Den første tegningen var en håndtegnet skisse jeg håper aldri ser dagens lys igjen, sier sjefdesigner Anders Drage og ler.

Det ble et blankt nei fra skvadronen. Likevel: Rye og Drage visste de kunne levere bedre enn konkurrentene. Rye løftet opp røret. Kunne de ta et møte til?

– Han inviterte oss hjem til seg på kaffe og gulrotkake. Han viste oss bilder av helikoptrene, cockpitene deres og instrumentpanelene, og fortalte om skvadronens historie. Da skjønte vi at dette var et mer omfattende prosjekt enn vi hadde fått inntrykk av, og at det var knyttet en stolthet til prosjektet som vi ikke hadde klart å ta innover oss, sier Rye.

Valpeunger

330-klokken ble tilbudt til nåværende og tidligere teknisk og operativt personell med minimum to års tjenestetid på skvadronens Sea King-redningshelikoptre. Tre uker senere hadde de solgt 360 klokker. Kort tid senere banket Telemark bataljon på døren.

– Da fikk vi beskjed om å møte opp på Rena leir null-ni-hundre for å treffe sjefen for en av de viktigste militære avdelingene i Norge. Han kom rett fra et møte med Angela Merkel i Tyskland, men hadde satt av en hel halvtime til oss, og vi merket at han så viktigheten av prosjektet, sier Drage.

– Jeg var vel per definisjon arbeidsledig på det tidspunktet der, og jeg tror jeg aldri har følt meg mer som en valpeunge enn da. Da han kom inn i rommet, reiste vi oss nesten instinktivt og klappet hælene sammen, sier Rye og ler.

Les også:  Disse klokkene har fått navn som Milorg og Måsabjønn

Nansen. Denne klokken ble levert til medlemmer av fregattskvadronen, som består av fire fregatter i Fridtjof Nansen-klassen.

Penger inn. Selektiv kundeliste til tross: I løpet av drøyt tre år har Micromilspec lansert over 20 modeller, og solgt klokker for over 30 millioner kroner.

Vision care, Office chair, Shoulder, Muscle, Eyewear, Standing

Skjult symbolikk.

Micromilspecs klokker er mer enn arbeidsverktøy for de ulike avdelingene, mener Rye.

Hvert prosjekt er preget med symboler og designelementer som brukerne kan kjenne igjen fra sin egen jobbhverdag: Drage forteller om klokken de har laget for Widerøes piloter, som blant annet er dekorert med en turbin- og en propellmotor, visere utformet etter instrumenter i cockpit, samt bruk av flyselskapets signaturgrønne farge på enkelte komponenter.

I skrivende stund jobber de med å få godkjent klokker til United States Space Force, SpaceX, Norwegian og Red Bull.

– I starten tenkte vi at vi måtte tilby dem klokker med alle mulige funksjoner, men dette er arbeidshester med tre visere. Det vi derimot har forstått er det viktigste, er symbolikken. Det nytter ikke å selge klokker til 40.000–50.000 kroner, hvis fire personer kjøper dem, sier Rye.

Han forteller at målet må være at så mange som mulig kan stille seg bak dem, og at gjengangeren i avdelingene de har besøkt, er at dette er arbeidsplasser med mye stolthet:

– I mange tilfeller er dette mennesker som risikerer livet sitt, og da får man nok et annet forhold til jobben sin, vil jeg tro. Rent estetisk fortelles det en historie i hver klokke, selv om symbolikken er skjult for mange. De som vet, de vet – andre ser bare en klokke. D2