Jeg snubler over syv par Nike Air Force på vei inn døren, og hører det distinkte suset fra badet. Det er helg, og det betyr at nabolagets tweens står i kø for å prøve min nye Dyson Airwrap Multistyler, kjøpt for den nette sum av 6280 kroner. En skolemelding om «lus på trinnet» er det siste jeg trenger akkurat nå.
Det er noe nostalgisk over dette. Vi er litt som den ene husstanden i nabolaget med Commodore 64 på 1980-tallet, bortsett fra at denne makeløse maskinen gjør det for jentene. Det er klart det blir oppstandelse når ny teknologi suger inn hårene og skaper en voluminøs McDonald's-måke i luggen på null-komma-svisj.
Rundt 12-årsalderen skjer det noe med jentene. Fra nå av er det sminke som gjelder. Ingen ferie kan legges til utlandet uten at det gnåles om kosmetikk-kjeden Sephora fra start til slutt. De er, som de sier det selv, influenced.
Sminke og traumer. Særlig Tiktok tiltrekker seg prepubertale jenter med en helt uimotståelig kraft. Det som møter dem der, er millioner av opplæringsvideoer i sminke – ofte i kombinasjon med intime bekjennelser knyttet til mobbing, diagnoser og kroppsdysfori. Og med hyppig bruk av favorittbegrepet trauma.
Kommentar
– Et feilsteg kan
bety sosialt selvmord
Intime sminke-tutorials har bidratt til en omveltning i det globale kosmetikkmarkedet.
t Helena Brotkorb
Helena Brotkorb. Skribent og kommunikasjonssjef i Folio.