Mitt kjøretøy

Porsche 911 GT3 RS

– Jeg har noen Porsche-kapser jeg gir bort til interesserte

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

Tannlege Lars Husby bruker sitt blikkfang av en Porsche til å rekruttere unge bilentusiaster.

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

PORSCHE 911 GT3 RS 

Betegnelsen «RS» står for «Renn Sport».

GT3 RS har bredere frontaksling, større luftinntak og kraftigere spoilere enn modellen GT3. 

Motorrommet på standardversjonen er utstyrt med en 4 liters rekkesekser på 513 hestekrefter. 

0–100 kilometer i timen på cirka tre sekunder.

Drivlinjen deles med Porsches rene racingkjøretøy.

Weissach-versjonen benytter seg av lettere materialer, som kutter cirka 28 kilo av 1430 kilo egenvekt.

Bil-CV 

2023 Porsche 996 Turbo (2003)

2023 Porsche 992 GT3 (2023)

2021 Porsche 911 GT3 RS Weissach (2018)

2020 Porsche 992 Turbo-S (2021)

2020 Porsche GT4 (2020)

2018 Porsche 911 GTS (2018)

2017 Porsche 996 GT3 (2001)

2015 Porsche 997 Turbo (2008)

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Alloy wheel, Car, Tire, Hood

PORSCHE 911 GT3 RS 

Betegnelsen «RS» står for «Renn Sport».

GT3 RS har bredere frontaksling, større luftinntak og kraftigere spoilere enn modellen GT3. 

Motorrommet på standardversjonen er utstyrt med en 4 liters rekkesekser på 513 hestekrefter. 

0–100 kilometer i timen på cirka tre sekunder.

Drivlinjen deles med Porsches rene racingkjøretøy.

Weissach-versjonen benytter seg av lettere materialer, som kutter cirka 28 kilo av 1430 kilo egenvekt.

Lars Husby (53), eier av Tannklinikken Dent, lovpriser materialer som titan, karbon og magnesium – som alene sparer flere kilo per felg.

Hvordan havnet du her?

På gutterommet hang det plakater av Porsche, Ferrari og Lamborghini, ikke av Samantha Fox og den slags. Jeg liker biler og detaljer som er nøye gjennomtenkt. Design og funksjon fascinerer meg. Porsche-hobbyen er en hyggelig greie – vi driver ikke med dette for å provosere noen.

Formene her er provoserende?

I sidespeilet ser jeg brede hofter og luftinntakene. Det er helt rått. Formene er likevel mest funksjonelle – kjølingen er optimalisert, med lufting av motor og bremser, samt aerodynamikk.

Bakspoileren alene er en stor del av silhuetten?

Her er den så bred at den kan brukes som lunsjbord. Den gir mye marktrykk. I Porsche-miljøet er vi ikke redd for å bruke bilene. De tåler godt å brukes, og folie beskytter uansett mot hakk og riper.

Rødfargen skriker?

Jeg synes en Porsche må ha farge. Dette er en av Porsches standardfarger, som ikke koster noe ekstra. Man kan få spesialfarger hvor man betaler over 200.000 ekstra. Porsche burde kanskje ikke levere GT-versjonene i anonyme nyanser som hvit, grå og sort.