Saken inneholder annonselenker som gir DN inntekter. Redaksjonens valg påvirkes ikke av dette.

 

Under Stilkoden finner du anbefalinger, noen ganger med annonselenker.  Hvis du kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, merket med «annonselenke», tjener DN penger. Hva vi skriver om i Stilkoden, er motivert av det vi mener er journalistisk interessant. Ingen eksterne aktører kan styre innholdet i denne spalten eller anbefalingene knyttet til saken.

Mitt kjøretøy

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

Saab 900 turbo

Jens Christian Boysen omfavner ett av svensk ståls stolteste øyeblikk.

SAAB 900 Turbo 

Basert på 99 turbo fra 1977

2-liter 4-sylindret turbomotor på 143 hestekrefter.

0 til 100 på 9,5 sek.

Toppfart: 202 km/t

Produsert i over 900.000 eksemplarer i årene 1978 til 1994.

Automotive side marker light, Vehicle registration plate, Wheel, Tire, Car, Hood

SAAB 900 Turbo 

Basert på 99 turbo fra 1977

2-liter 4-sylindret turbomotor på 143 hestekrefter.

0 til 100 på 9,5 sek.

Toppfart: 202 km/t

Produsert i over 900.000 eksemplarer i årene 1978 til 1994.

Med kontoen @parkingspotter blottlegger Jens Christian Boysen (47), kommunikasjonsrådgiver i Hydro, sine favorittbiler. Selv knuger han Trollhättans turboklimaks.

Hvorfor denne, av alle?

Saab er noe spesielt, og er stjernen på Instagram-kontoen. Min seneste Saab Turbo-post har fått helt vill respons, med over 250.000 visninger så langt.

Hvorfor elsker fortsatt folk Saab?

I 1977 var Saab først med familiebil med turbo. Fra før hadde Porsche sluppet 911 Turbo og BMW 2002 Turbo, men de to kan nesten ikke regnes. Her kunne foreldre plutselig kjøre sportsbil.

Saabs jagerfly-historie trekker også opp?

«Born from jets» var det uslåelige slagordet, sammen med «Intelligens på fire hjul». 900-modellen hjalp Saab å gjøre USA til sitt hovedmarked med over 48.000 solgte i toppåret 1986.

Gir Saab deg et flypilot-kick?

Jeg har bakgrunn som svært flyinteressert, og har fløyet seilfly i flere år, men her føler jeg meg ikke som pilot. Det er likevel noe med Saab-arven: kurvet frontrute og instrumentpanel som sitter høyt. Det er typisk flycockpit-ergonomi.