Bicycles--Equipment and supplies, Land vehicle, Bicycle frame, Wheel, Tire, Car, Shoe

Bare legger. John F. Kennedy jr. viser litt legg på vei ned. 7th Avenue på Manhattan midt i rushtrafikken i 1998 - et år før han omkom i en flyulykke.

Foto: Lawrence Schwartzwald

Stilkoden

Er det mulig å være kul på elsykkel?

t Anders Kemp

Hei Stilkoden På trikken på vei til jobb ligger en mann (38) i godt driv på elsykkel langs sykkelveien som snor seg parallelt med trikkeskinnene. Han er uten tvil på vei til kontorjobben, to barn er levert i barnehagen, men stilen er ikke optimal. Sykkelhjelmen er for aggressiv i formen, mens klærne ikke er optimalt tilpasset oppgaven. Kan man kle seg med stil når man tar elsykkel til jobb? Med vennlig hilsen Knut

Hei Knut

Dette er et nytt landskap – en slags hvit flekk på motekartet. 

Det som er litt gøy er at elsykkel åpner for å kle seg i fine klær, fordi du sannsynligvis ikke svetter dem ut. Her trenger du hverken Viggo Venn-vest eller trikot, men når du holder 30 kilometer er det likevel grenser på hvor stilig du kan kle deg.

Men hva med Vespa-sjåfører i 1950-tallets Roma, eller 1960-tallets London? De suste da rundt forbi fontener og offentlige bygg i 60 kilometer i timen med slips, tweedjakker og pensko?

El-overklassen. Selv har jeg aldri en gang testet en elsykkel. Jeg tilhører den litt umoderne gruppen individer som lar meg irritere over el-kassesyklistenes kombinerte prektighet og overlegenhet i trafikken, samtidig som jeg ergrer meg over dem som suser forbi meg på vei opp Ullevålsveien etter jobb; jeg i tre-girs bysykkel med racerhjul – og en litt for tung veske fra japanske Mr. Porter slengende på ryggen.

Et spørsmål vi må diskutere: Er elsykkelen per definisjon et såpass ustilig fremkomstmiddel at det kanskje er like greit å kjøre praktisk og anonym stil enn å forsøke være stilig?

Skal du som voksen være «kul» på sykkel i dag, nytter det hverken å konkurrere med 28 år gamle hipstere med racer og bart, eller kle seg opp i moderne menswear og kjøpe seg skateboardhjelm til batterisykkelen. 

Den ultimate sykkel-looken for menn på «vår» alder, er å være litt mer som John F. Kennedy jr. (1960–1998). Den amerikanske sjefredaktøren og advokaten var god på å kombinere sporty og rik, og å vise frem sin frie sjel. 

Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle wheel rim, Tire, Crankset

Formell. Charles er og blir Charles. Her er studenten på sykkelen i tweedjakke på Trinity College, Cambridge, i 1969.

Foto: Fox Photos/Hulton Archive/Getty Images

Internettet er raus på bilder av den kjekke presidentsønnens diverse sykkelstiler, aller helst tråkkende rundt på en kvalitets-mountainbike fra 1990-tallet, litt skjødesløs bukseoppbrett under dressjakken, og Matrix-briller! Det er vel genuint noe litt tiltrekkende med menn som kjører hardt, men elegant, på vei til kontoret? Men gud forby, ikke på rødt! Og aller helst med hjelm (unnskyld til han syklende politimannen som lot meg slippe mulkt i bytte mot at jeg investerte i hodebeskyttelse – jeg lover å kjøpe en til uken).

Null dusj. Merker som det hippe sykkelfirmaet Rapha eller Arcteryx har tekniske bukser, som ser ut som vanlig tøy, og kan gjøre seg når vinteren nærmer seg og du må forholde deg til sur vind og sludd.

I mellomtiden synes jeg du skal kle deg «normalt», eventuelt pynte deg litt i en skjorte, jakke og pene jeans under den rare hjelmen din, siden du uansett ikke trenger å ta deg en dusj når du kommer til kontoret. D2

Bicycles--Equipment and supplies, Land vehicle, Bicycle frame, Wheel, Tire, Car, Shoe

Bare legger. John F. Kennedy jr. viser litt legg på vei ned. 7th Avenue på Manhattan midt i rushtrafikken i 1998 - et år før han omkom i en flyulykke.

Foto: Lawrence Schwartzwald

Saken inneholder annonselenker som gir DN inntekter. Redaksjonens valg påvirkes ikke av dette.

Under Stilkoden finner du anbefalinger, noen ganger med annonselenker.  Hvis du kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, merket med «annonselenke», tjener DN penger. Hva vi skriver om i Stilkoden, er motivert av det vi mener er journalistisk interessant. Ingen eksterne aktører kan styre innholdet i denne spalten eller anbefalingene knyttet til saken.