Mitt kjøretøy

Honda NSX

– Motorbråket bidrar alene til å krympe bilismens kulturelle status

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

12. Februar 2024

En Honda som irriterer Ferrari-fanatikere er nok for å glede Peder Torget.

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

5. februar 2024

Bil-CV 

1989 Honda MTX moped (1996)

2005 Opel Kadett (1971)

2011 Ford Focus (2000)

2012 Mazda MX-5 (2008)

2015 Toyota MR2 (1999)

2016 Toyota GT86 (2012)

2017 Honda NSX (1991)

2018 Ford Focus (2009)

2020 Mercedes E-klasse (2013)

2023 Audi Q8 e-tron (2023)

HONDA NSX

Midtmontert V6-motor på tre liter i aluminium. 

Aluminiumskarosseri og -ramme.

Produsert fra 1990 til 2005.

Totalproduksjon: 18.685 enheter (hvorav 8997 solgt i USA som Acura NSX).

Ny utgave i produksjon fra 2016.

Automotive side marker light, Vehicle registration plate, Alloy wheel, Tire, Car, Hood, Window

HONDA NSX

Midtmontert V6-motor på tre liter i aluminium. 

Aluminiumskarosseri og -ramme.

Produsert fra 1990 til 2005.

Totalproduksjon: 18.685 enheter (hvorav 8997 solgt i USA som Acura NSX).

Ny utgave i produksjon fra 2016.

Peder Torget (43), leder for design i Møller Mobility Group i Oslo, har tre hobbyer som griper inn i hverandre: musikk, fotografi og Honda på tverke.

Hvorfor du og en flat Honda Civic?

Dette er noe annet. Honda NSX er historien om Soichiro Honda som grunnla selskapet i 1948, suksessen innen Formel 1 og ambisjonen hans om å lage en bedre bil enn Ferrari og Porsche. Den skulle være raskere og samtidig pålitelig.

Hva tenker du når du ser på den?

For meg er bilen en kulturell skatt. Som industridesigner er jeg mest glad i produkter som utfordrer, med en kjærlighet til produksjonsprosessen. Japan har gjort dette ofte. De viste sveitserne at japanske klokker var bedre, før de veltet det amerikanske markedet med små biler.

Men Honda ble aldri Ferrari?

Det holder at jeg er glad i gjenstander som fungerer godt. Slik industridesign behøver ikke være superluksuriøs, men heller tilføre noe mer enn bare delene de er laget av. Honda og Nikon hadde lenge denne magien.

Er Nikon kameraenes svar på Honda?

Vel, selv har jeg et nytt Nikon kamerahus som er laget for å se gammelt ut, som faktisk passer alle merkets objektiver siden 1950-tallet. Nikon har aldri fått samme status som for eksempel Leica, men skitt au.

Er NSX en Fattig-Ferrari?

Nei, NSX kostet det samme som en ny Ferrari, og i Norge ble det solgt to. Honda manglet mytene rundt Ferrari, men lyden og designen er det motsatte av fattigslig.

Hva kan den brukes til?

Den fineste turen hadde kona og jeg før vi fikk barn, da vi kjørte fra vinslott til vinslott i Champagne i Frankrike. Der utviklet jeg en teori: Både franskmenn og italienere har et problem med å innrømme at den er kul, ha-ha. De ser på den to ganger, ymter et hmm, og går videre.

Er NSX for lite vulgær?

Vent til jeg starter. Motorbråket bidrar alene til å krympe bilismens kulturelle status.

Hva lukter NSX?

Deilig vinyl, lite ku. Mye plast, ja vel: Interiøret prøver ikke å være en Ferrari, men det beste fra Honda.

Har du tatt den hjem til Japan?

Nei, men jeg reiste selv til Japan og fant folk med maken. På det beryktede biltreffet Daikoku er stemningen litt shady. En hyggelig japaner med NSX tok meg med.

Hva er mest 1990-årene ved NSX?

Kassettspilleren. Jeg kjører japansk festmusikk fra 1970-tallet, kjøpt i Japan av et eldre par som driver kassettbutikk under en bro i Tokyo. De sang melodiene for meg. Jeg kan jo ikke spille sleazy soul i denne bilen, hva skal folk tenke?

Stiger eller stuper verdien?

Jeg fikk kjøpe min NSX rett før prisene begynte å stige. Kvaliteten gjør den ettertraktet. Nå ligger NSX gjerne rundt 70.000 euro, over tilsvarende Porsche.

Den har en del bruksmerker?

Bilen må kjøres, men er også en krevende dansepartner. Som da en kompis lånte den, og snuste litt på veiskulderen etter en sving. Da han pelte ut gress av frontglippene, passet jeg på å ta bilder for bruk i sosiale sammenhenger. D2