Mitt kjøretøy

Ferrari 348 TB

Mye av gleden forsvinner med lave fartsgrenser, saftige bøter og smale veier

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

Ferrari ble aldri designet for møter med trøndersk elg, erkjenner Marco Leonardi.

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

Ferrari 348 TB

Erstattet 328 GTB (1985–1989).

Ferrari 348 TB V8-motor på 3,4 liter. 

Design: Pininfarina. Front inspirert av 512 M, sideriller inspirert av Testarossa.

Produksjon 1989–1993: 2894 enheter.

Bil-CV 

2006 Opel Corsa (2006)

2017 Ferrari 348 TB (1990)

2018 VW Tiguan (2009)

2023 Jaguar i-Pace (2019)

Vehicle registration plate, Automotive design, Alloy wheel, Tire, Car, Window

Ferrari 348 TB

Erstattet 328 GTB (1985–1989).

Ferrari 348 TB V8-motor på 3,4 liter. 

Design: Pininfarina. Front inspirert av 512 M, sideriller inspirert av Testarossa.

Produksjon 1989–1993: 2894 enheter.

Marco Leonardi (35), ingeniør hos ARM Norway i Trondheim, importerte litt av Palermos trafikk-kultur til Midt-Norge.

Hvorfor du og en Ferrari?

Som student og bilentusiast var jeg lite begeistret for bilen foreldrene mine ønsket å spandere på meg, en Honda CR-V. Jeg svarte: «Jeg ønsker heller en Ferrari.»

Du er et bortskjemt barn?

Nei, prisen for en slik brukt, liten Ferrari er fornuftig. Med nye dekk, og skipet fra Italia, kostet den mindre enn en ny suv.

Ferrarien er din Honda CR-V?

Ha-ha! Bortsett fra at 348 TB er langt dyrere å vedlikeholde. Alle deler har selvsagt Ferrari-pris, og den har ikke Honda-fabrikkens garanti. Far var lite fornøyd.

Den ligner den større Testarossa?

Ja, i Italia kaller vi denne Baby-Testarossa. 348 har åtte sylindre, mens Testarossa har 12. Fordelen er bedre plass.