Samferdselsdepartementet utlyser konkurranse om distribusjon av aviser i abonnement på lørdager, i områder hvor det i dag ikke er et avisbudnett.

- For at de delene av landet som ikke har et avisbudnett også skal få distribuert aviser, går staten inn og kjøper distribusjon av lørdagsaviser, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Les også: Frp-topp slutter

Bakgrunnen er at Posten fra nyttår ikke lenger har plikt til å gå med post på lørdager, i henhold til den nye postloven som trådte i kraft 1. januar 2016.

- Det er viktig å sikre distribusjon av aviser på lørdager i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en melding på departementets hjemmesider.

Gjelder 15 prosent av landet

85 prosent av Norge er allerede dekket av et avisbudnett, opplyser departementet. For å sikre distribusjon av aviser på lørdager i hele landet, vil Samferdselsdepartementet kjøpe avisdistribusjon for de resterende 15 prosentene av landet.

Les også: VG felt i PFU for Reitan-promo

Dette innkjøpet legges nå ut på anbud via Doffin, den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser. Fristen for å gi tilbud er 27. april.

Kontrakten skal vare i to år, og den som vinner anbudet skal starte avisleveransene en gang mellom 1. oktober 2016 og 7. januar 2017.

Frem til oppstart vil Posten distribuere aviser i abonnement på lørdager.

I anbudet kreves det at avisene skal være levert senest klokken 17.00 på lørdager.

Frp: Sparer flere hundre millioner

Statssekretær Reynir Johannesson i Samferdselsdepartementet synes det er misvisende å fremstille det som at Frp etablerer et statlig avisbud.

«Det gjør vi ikke,» skriver han i en epost.

Johannesson viser til at det offentlige hele tiden har subsidiert all postomdeling på lørdager, inkludert aviser i områder uten avisbud, gjennom Posten Norge.

«Nå har vi med ny postlov innført full konkurranse i postmarkedet, reduserer antall omdelingsdager fra seks til fem dager i uken og lar markedet konkurrere om å dele ut aviser i områder uten avisbud,» skriver Johannesson.

Den nye postpolitikken innebærer, ifølge Reynir Johannesson, at norske skattebetalere sparer flere hundre millioner kroner i året.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

Les også:

Reklamepapirberget krymper dnPlus

Plomberer TV-en for å slippe lisensen

Roger Pihl teller og analyserer all reklamen han mottar i postkassen sin (se video):

Roger Pihl har i elleve år telt og analysert postreklame
Her er hans dom over 2015.
02:13
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.