- Det å bygge fly er jo en drøm, sier ingeniør Nils-Harald Hansen (51) i Airbus.

Hobbyflyveren ble headhuntet rett fra studier ved NTH til Frankrike og jobb hos den franske satellitt-produsenten EADS Astrium. Etter 12 år der, hoppet han over til flyprodusenten Airbus som også er lokalisert i Toulouse.

- Jeg ble oppringt av en professor fra NTNU som spurte om ikke jeg hadde lyst til å dra til Toulouse på stipend. To uker senere var jeg der og startet Master-studiet i luft og romfarts teknikk, sier 51-åringen.

Kraftig etterspørsel
Hansen har siden 1989 vært en av de nå rundt 15.000 ingeniørene som jobber for Airbus. Totalt jobber over 52.000 personer for flyprodusenten. I tilegg ansetter de hvert år 2.500 trainees i Europa.

Selskapet har nylig inngått store avtaler med flere flyselskaper om levering av nye og mer miljøvennlige fly. Under luftfartsmessen Dubai Air Show tidligere denne måneden mottok Airbus nye ordre på 211 fly, som tilsammen har en verdi på 20,5 milliarder dollar, eller omlag 112,75 milliarder kroner.

- Den store etterspørselen fører til at vårt behov for ingeniører er stort, sier rekrutteringsansvarlig Rachel Schroeder i Airbus.

Innen utgangen av året skal flyprodusenten ansette 4.000 nye ingeniører. For å få til dette jobber de hardt for å markedsføre seg blant studenter i flere land. Nylig var de på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. I løpet av neste år håper de å ta turen til Norge for å lokke studentene ut.

- Vi er interessert i å tiltrekke oss de beste hodene fra hele verden, fra Europa til Kina, India og USA. Og vi mener Norge er en god kilde for talenter, sier Schroeder.

Allerede i 2009 etablerte Airbus et internt styre som har ansvar for å ivareta og videreutvikle selskapets relasjon til universiteter. Slik håper de at flere skal få øynene opp for mulighetene de tilbyr.

En foretrukket arbeidsplass
Airbus er et internasjonalt selskap som ifølge rekrutteringssjefen ønsker at arbeidsstokken skal gjenspeile dette. I dag representerer de ansatte mer enn 80 nasjonaliteter.

- Er lønnsnivået i Airbus konkurransedyktig?

- Lønnsnivået er vanligvis godt plassert over hva som generelt blir betalt i denne sektoren. Men det å jobbe for Airbus er ikke attraktivt kun på grunn av lønnen. Det betyr også noe å være del av en av verdens ledende flyprodusenter i et stimulerende internasjonalt miljø, med høy teknologi, stor innovasjon og med resepekt for et bedre miljø, sier Schroeder.

Airbus blir vurdert som en fortrukket arbeidsplass, ifølge en undersøkelse gjennomført av bransjen i Frankrike og Europa.

- Spesielt innenfor ingeniørbransjen er vi arbeidstagernes valg, og vil derfor ikke være de første som lider av en eventuell ingeniørmangel i Frankrike, sier Schroeder.

Hun innrømmer at rekruttering av godt kvalifiserte ingeniører med høy kompetanse er en utfordring.

- Det er behov for 12.000 flyingeniører i Europa hvert år, men kun 9.000 ingeniører kommer ut av det europeiske utdanningssystemet per år.Det betyr en mangel på 3.000 kvalifiserte hoder, sier hun.

Trenger flere ingeniører
Også i Norge er det et stort behov for ingeniører. Det siste anslaget fra Statistisk sentralbyrå viser at vi mangler drøyt 7.000 ingeniører.

Hard konkurranse i arbeidsmarkedet fører til at mange bedrifter sliter med å skaffe nok ansatte. Det kommer frem av en undersøkelse gjennomført av Synovate. Over halvparten av de norske bedriftene som deltok mener det er vanskelig å få tak i kvalifiserte ingeniører.

- Den gjennomgående trenden, og det har vi sett over mange år, er at det utdannes færre ingeniører enn det er behov for. Situasjonen blir med andre ord bare mer og mer kritisk, sier kommunikasjonssjef Arve Christensen i Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon (NITO).

Han påpeker likevel at det er vanskelig å anslå nøyaktig manko og behov fordi dette varierer med konjunkturene.

Investor Øystein Stray Spetalen mener flere bør satse på realfag.

- Politikerne kan ikke vedta arbeidsplasser. De kan bare legge til rette. Og hvis man skal få til noe som helst må man begynne nederst, på utdanningen, sa han under Zero-konferansen tidligere denne uken.

Les: - I finansnæringen er halvparten ledige om fem år

Han trakk blant annet frem Norwegian-gründer Bjørn Kjos som en av de som har gjort suksess innen flybransjen.

Les: Suksessgründere - født sånn eller blitt sånn?

Utvikler fremtidens fly
Airbus-ingeniøren Nils-Harald Hansen håper nå flere norske ingeniører vil ta luft under vingene og fly til Frankrike.

- Det er spennende å få være med på å lage fremtidens fly. Det skjer en enorm utvikling, og den er det interessant å ta del i. Dessuten er Airbus en veldig solid og bra arbeidsplass. Det finner man ikke overalt i dag, sier Hansen.

Hans arbeidsgiver ble nylig stemt frem som den mest attraktive arbeidsgiveren i Frankrike. Det mener ingeniøren skyldes mulighetene et slikt stort selskap gir sine ansatte.

- Her får man mulighet til å utvikle seg, og jeg tror mange her føler en veldig stolthet over å tilhøre Airbus, sier han.

- For meg som hobbyflyver og en som elsker å fly, er dette i alle fall det beste jeg kan holde på med.

Les mer:
Unge arbeidstagere skremt av finanskrise
Utlandet på CV-en gir 20.000 mer i lønn
Gir deg 300.000 i året under utdanning + livslang karriere som ingeniør - hvis du vil
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.