Gresvig-eide G-sport starter en tilsalgskampanje uten sidestykke i bransjen, skriver Dagens Næringsliv.

Gjennom et samarbeid med Pepsi Max er kjeden neste måned parat til å gi rabatter for opptil 1,5 milliarder kroner.

Rabattene kan oppnås via Pepsi Max-flasker, der 15 millioner flasker i februar vil være utstyrt med en kode som gir 100 kroner i rabatt i kjedens butikker. Verdikupongen kan maksimalt utgjøre halvparten av kjøpets verdi.

Mens G-sport selv tar kostnadene ved rabatten, skal Pepsi Max betale for markedsføringen av selve kampanjen.

– Vi håper dette vil gi oss en økt trafikk på 250.000, kanskje 500.000 kunder, sier Kyrre Lømo, markedsdirektør i G-sport til Dagens Næringsliv.

Lømo sier at kampanjen gjelder alle varer i butikken, og at den eneste betingelsen er at man handler for over 200 kroner.

- Betenkelig
– Unaturlig, betenkelig, i overkant og etisk problematisk, mener merkevarekspert Christian Sinding om samarbeidet mellom Pepsi og G-sport.

Sinding har gjennom 45 års arbeid med markedsføring aldri vært borti lignende utslag av det som på fagspråket kalles «Co-branding»:

– Samarbeidet virker helt unaturlig, og har en klar etisk side – særlig etter de senere års diskusjoner rundt nordmennes kosthold, barns kosthold og inntak av søte drikker. Desperasjon fra G-sports side? Jeg har ingen vanskeligheter med å støtte en slik hypotese. G-sport er under angrep, sier Sinding til Dagens Næringsliv.

Han mener samarbeidet er mer kostbart etisk for G-sport enn for Pepsi.

Butikker i skvis
Sportsbransjen har vært i endring over flere år, og da Gresvig på tampen av 2010 tok opp kampen med varehuset XXL gjennom lanseringen av stormarkedskonseptet GMax, tiltok konkurransen kraftig.

Gresvigs regnskaper har vært tydelig preget av utfordringene, og da DN omtalte konsernets årsregnskap for 2011, kom det blant annet frem at Gresvig hadde tapt 207 millioner kroner før skatt.

Les også: Full priskrig mellom sportsgiganter


Frykter konkursras i sportsbransjen



Selger med tap for å kapre sportskundene (2011)

«G-max» i strupen på XXL (2010)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.