Begrepet hjemmekontor har det siste året gått fra å være sært og mistenkeliggjort som «gjemmekontor» til å bli hverdagslig. Noen har likt det, andre har lengtet tilbake til jobbkontoret.

Det har blitt skrevet side opp og ned om produktivitet, helse og samhold. Felles for de fleste er at det har vært en helt ny erfaring. Det kommer til å forandre hvordan vi ser på og bruker kontoret for alltid.

Hjemmekontoret har gitt mange en opplevelse av fleksibilitet som de aldri før har hatt.

Skal du som sjef og arbeidsgiver skynde deg å hente dine ansatte tilbake? Eller skal du bruke det vi har lært under pandemien, og skape en helt ny hverdag?

Her er fire ting å tenke på i sommer:

  • Skal vi tilbake til slik vi hadde det før?

Mange tror pandemien har satt i gang helt nye tanker om organisering av kontoret. Det stemmer ikke. Ideene om en fleksibel jobbhverdag har utviklet seg over flere år. De siste fem årene før pandemien brøt ut økte antall coworking-kontorer globalt med nesten 200 prosent, fra 8900 lokasjoner til 26 300.

Likevel har pandemien vært en voldsom katalysator og gamle sannheter om at man må inn på hovedkontoret for å gjøre en god jobb, blir utfordret. Hjemmekontor, hyttekontor, kafékontor og nærkontor. Det har vært full flex og stor variasjon og for mange en unik mulighet til å jobbe hybrid, tilpasset og på sin egen måte.

  • Hva er et kontor?

Et kontor er stedet man jobber, vil mange si. Samtidig som vi ser for oss ett spesielt sted – kontoret. Men hvis kontoret er der man jobber, kan kontoret være hvor som helst. Det er ikke veggene rundt som gjør at forholdene for å kunne jobbe bra oppfylles. Det er å tilrettelegge for å jobbe effektivt, jobbe sammen eller alene, ha den nødvendige teknologien, systemene for å måle suksess og for å gi gode tilbakemeldinger. Det åpner opp for å kombinere å jobbe sammen på det samme fysiske kontoret deler av tiden, og på selvvalgte steder resten av uken.

  • Kan jeg stole på mine ansatte?

Noen mener at de må se – og overvåke – sine ansatte, for at de skal gjøre jobben sin. Glem den tanken, og begynn å stole på dine ansatte. Gjør du ikke det, finn målbare måter å vurdere dem på, slik at du vet at de gjør jobben sin. Uten å overvåke dem. Bare på den måten vil du kapre de beste hodene – og beholde dem. Allerede før pandemien brøt ut svarte åtte av ti at de prioriterer en jobb som tilbyr fleksible løsninger foran andre jobber, i en av våre globale undersøkelser. Det er noe å tenke på.

  • Trenger vi kontoret?

Du funderer kanskje på om du trenger like mange kvadratmeter og møterom til dine ansatte som før. Om flertallet vil jobbe hjemme eller i nærheten av hjemmet, trenger dere da dyre felleslokaler? Kontoret er den sosiale og kreative møteplassen. Pulsen slår kraftigst her. Kontoret bør være et sted det er godt å være – og jobbe sammen med andre. Men ikke nødvendigvis hver dag. Oppgavene og produktiviteten bør avgjøre. De ansatte vet ofte selv best.

Det gir ikke mening å ta med seg skjermen på t-banen, brette den opp på kontoret, klappe den sammen etter åtte timer, og pendle hjem igjen de dagene den ansatte likevel ikke skal samhandle med andre. Andre dager, med andre oppgaver, er det nettopp pendlingen, møtene og nærkontakten som gjør hele forskjellen.

De valgene man nå gjør om kontoret, kan være starten på en hybrid fremtid for deg og dine ansatte. Det kan gi en betydelig mer attraktiv arbeidsplass, som både er mer praktisk og mer lønnsom. Det er det verdt å bruke litt av ferien til å tenke over.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.