I et innlegg i Dagens Næringsliv gjengir Celine Marie Moe en samtale med en rekrutterer hos Manpower, der Moe blant annet blir spurt om hun henter barn i barnehagen, og om hun dermed trenger spesiell tilrettelegging i jobbsituasjonen. Spørsmålene gjorde at Moe trakk seg fra søknadsprosessen.

Les Celine Marie Moes innlegg: Manpower trenger Girl Power

Når Manpower jobber med et rekrutteringsoppdrag på vegne av en kunde, følger vi en nøye strukturert prosess. Prosessen er kjønnsnøytral. Mannlige og kvinnelige kandidater går gjennom samme opplegg. Sammen med oppdragsgiver utarbeider vi et spørreskjema som kartlegger kandidatens bakgrunn.

Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup.
Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup. (Foto: Manpower)

Vi starter bredt, og spør blant annet om kandidatens utdannelse, erfaring, interesser, faglige nysgjerrighet, motivasjon og hvordan vedkommende liker å jobbe. I denne kartleggingen inngår også spørsmål om kandidatens sosiale situasjon, inkludert familie. Informasjonen trenger vi for å danne oss et helhetsinntrykk av kandidaten.

Når vi rekrutterer, er vi opptatt av at den mest kompetente kandidaten får jobbtilbudet. Derfor synes vi det er leit at Celine Moe trakk seg fra vår rekrutteringsprosess. Rekruttereren som stilte spørsmålene, kjenner seg ikke igjen i at hun skulle ha holdninger som at kvinner med små barn ikke kan ha lederjobber. Tvert imot. Vår rekrutterer satt igjen med et inntrykk av at Moe var en kvalifisert kandidat til stillingen. Derfor kalte hun Moe inn til et nytt intervju.

I denne sammenheng kan det også være verdt å nevne at den som fikk jobben til slutt, var småbarnsmor.

Moe skriver at Manpower trenger mer «girlpower». Gjerne det. Promotering av kvinner og likestilling i arbeidslivet har vi jobbet med lenge, blant annet gjennom aktiv promotering av FNs bærekraftsmål, utgivelse av rapporter og deltagelse i debatter om hvordan vi kan få flere kvinner ut i ledende posisjoner.

ManpowerGroups forretningsledelse består av 60 prosent kvinner, noe som reflekterer kjønnsbalansen i organisasjonen vår. Om ikke det er girlpower, er det i hvert fall mye kvinnemakt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

1km langrennsløype Sjusjøen
00:46
Publisert: