Flyselskapet Norwegian har kansellert flere avganger til feriedestinasjoner lørdag, skriver VG

Norwegians egen oversikt på selskapets nettsider viste ved 12-tiden lørdag at flyselskapet hadde flere kanselleringer ved flere av Norges største lufthavner:

Fra Oslo lufthavn Gardermoen var følgende avganger kansellert:

  • 09.10-avgangen til Szczecin
  • 14.10-avgangen til Kyrpos-Larnaca
  • 16.50-avgangen til Pristina
  • 17.25-avgangen til Varna


Fra Trondheim lufthavn Værnes var følgende avganger kansellert:

  • 16.10-avgangen til Malaga
  • 18.25-avgangen til Split

Fra Stavanger lufthavn Sola var følgende avganger kansellert:

  • 13.55-avgangen til Malaga

Norwegians kommunikasjonsavdeling opplyser til DN at selskapet har mange kanselleringer lørdag og at fulle fly også hos andre selskaper gjør det vanskelig å skaffe passasjerene alternative flyvninger.

Selskapet har forsøkt å leie inn kapasitet fra andre selskaper, men dette har vist seg å være vanskelig.

Dette har passasjerene krav på ved innstillinger eller forsinkelser:

Passasjerer som er rammet av en innstilt avgang har krav på forpleining, det vil si mat og drikke, i påvente av en ny flyvning. De som ikke er hjemme og har behov for et sted å sove har også krav på eventuell overnatting i påvente av ny avgang.

Dersom reisen blir forsinket med mer enn tre timer, kan man også ha krav på erstatning. Unntaket er imidlertid omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll. Det kan for eksempel være uvær eller streik.

Dersom fosinkelsen eller innstillingen ikke skyldes forhold som er utenfor selskapets kontroll, har man krav på erstatning basert på hvor lang flyreisen skulle vært:

  • 250 euro (ca 2300 kr) for alle flygninger opptil 1500 km
  • 400 euro (ca 3700 kr) for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km, og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 km og 3500 km.
  • 600 euro (ca 5500 kr) for alle øvrige flygninger.

Ved forsinkelser kan erstatningen reduseres med 50 prosent dersom:

  • Passasjeren tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn
  • 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer for alle øvrige flygninger

I tillegg til økonomisk kompensasjon og/eller refusjon av flybilletter har man rett til både mat, drikke og eventuelt overnatting og transport til og fra flyplassen, dersom reisen er forsinket med mer enn:

  • 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer ved alle andre flygninger.

Dersom forsinkelsen blir på 5 timer eller mer, skal flyselskapet dessuten tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. Velger man refusjon av billettprisen, kan man i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.

Les mer om rettighetene her: Flyet forsinket eller innstilt? Du har krav på minst 2000 kroner

Følg markedene med DN Investor

Les mer på DN.no:

Har steget 14,2 prosent på et halvt år: Kraftig prisstigning for disse boligene i juni  

Get Inspired-gründer Silje Landevåg (31) nyter godt av at nordmenn handler stadig mer fra sportsbutikker på nett: I år vil hun omsette for 115 millioner  

John Fredriksens Seadrill vurder å flytte hovedkvarteret fra London etter brexit: - Byen er dyr og vi har alternativer  

Rema-sjef Ole Robert Reitan sier Rema ­taper én milliard kroner årlig på at de får dårligere betingelser enn Norgesgruppen: – Vi blir angrepet fra alle kanter dnPlus (DN+)

Her er mastergradene som gir jobb. Og det er en overraskende gruppe som er på lønnstoppen: De sikre mastergradene dnPlus  (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Alpine helvetesuker
Se de norske alpinstjernene tynes for å bli best i verden
04:42
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Offshore-lønninger og Statoil-kritikk. Konkurransedirektørens bank-bekymring. Og om sannsynligheten for et nytt rentekutt.

Brexit-spesial:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.