Tradisjonelle flyselskaper må presse ned driftskostnadene og dele opp billettprisene for å konkurrere mer effektivt med lavprisflyselskapene. For i et beintøft luftfartsmarked kaprer lavprisflyselskapene stadig større markedsandeler over hele verden.

Men samtidig som forbrukerne leter seg frem til de billigste reisene på nett, irriterer de seg over tilleggstjenestene.

Dét kan de slutte med. Forbrukerne har selv skapt denne reisetrenden, understreker administrerende direktør Jesper Söderstrøm i Amadeus Scandinavia, som leverer avanserte teknologiløsninger til reisebransjen.

Flyselskaper i endring

Forretningsmodellene hos de tradisjonelle nettverksflyselskapene har endret seg de siste årene. Mange flyselskaper har innført nye regler for bagasje og setereservasjon på de billigste billett-typene for å kunne konkurrere med tilsvarende produkter fra lavprisflyselskapene.

Gjennom det globale GDS-distribusjonssystemet Amadeus selger 22 flyselskaper tilleggsytelser på 63 markeder. SAS, Lufthansa, Austrian og Icelandair er blant de nye kundene.

- Flyselskapene gir forbrukerne det de vil ha: En billigst mulig reise. For å nå opp i kampen når forbrukerne tar søkemotorer i bruk for å lete frem det rimeligste alternativet, er flyselskapene nødt til å strippe billettprisen for alt "ekstra" - også tilleggsgoder man tidligere tok for gitt at man fikk gratis, som mat ombord, innsjekket bagasje og fritt setevalg. For å tjene penger må de gjøre det slik, sier Söderström til DN.

Jesper Söderström, Amadeus.
Jesper Söderström, Amadeus.
 

Håver inn på tilleggsprodukter

Knallhard konkurranse i luften har gjort flybillettene så billige at flyselskapene må tjene mer penger på tilleggsprodukter. I 2013 beløp dette seg til 268 milliarder kroner: Håver inn på tilleggsytelser

- Prisene er allerede så lave at flyselskapene må satse mer og mer på tilleggsytelser. Disse tilleggstjenestene kan plasseres i tre kategorier, forklarer Jesper Söderström:

  • Tjenester som tidligere inngikk i billettprisen.

  • Tjenester som gir bedre service, som for eksempel oppgradering av mat, fast track, wifi og entertainment ombord.

  • Tjenester som reisebyråene gjorde tidligere, som hjelp til å finne hotell og leiebil.

- Alle disse kategoriene må de selge inn til kundene for å tjene penger. For når flyreisen bookes i utgangspunktet, er det som regel kun lavest mulig pris kundene er opptatt av, sier han.

- Må være klar på hva de vil satse på

Han tror denne trenden vil fortsette - hvis da ikke forbrukerne endrer atferdsmønster:

- Alle passasjerer er ikke kun opptatt av pris. Vi ser jo hvor godt Midtøsten-flyselskapene gjør det, og disse flyselskapene har et helt annet fokus på service og luksus. Men så henvender de seg til et litt annet kundesegment. Hvis kundene blir mer opptatt av å betale for service, vil de også få det, sier Jesper Söderström.

- Hvordan må flyselskapene utvikle seg for å overleve i årene fremover?

- De må være klar på hvilket segment de vil satse på. Jeg tror at lavprisflyselskapene og nettverksselskapene vil bli mer og mer like, men det er definitivt også behov for flyselskaper som satser mest på business-kunder. Og det går fint an å satse på begge deler, slik blant annet SAS gjør. Man må bare være tro mot den modellen man velger, sier Amadeus-sjefen.

LES OGSÅ:

OECD venter moderat tempo globalt

Risikofaktorene som kan true norsk økonomi

- Påsken har spilt oss et puss

Økokrim-razzia hos TGS  

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.