Innerst i redaksjonslokalet til «Lindmo» henger en hvit tavle med gule lapper. Svart skrift er mann. Rød skrift er dame. På lørdag står det Tuva Syvertsen fra Valkyrien Allstars og NRKs «Stjernekamp» på den øverste lappen. Øverst ved hver sendedato står seertall og markedsandel, som forteller hvordan NRK klarte seg mot konkurrentene. Tallene er tv-stjernenes karakterkort, de kommer på epost hver mandag.

Denne høsten skjer det rystelser på talkshowmarkedet. Pratekongen Fredrik Skavlan har hatt besøk av ABBA-
Frida, Desmond Tutu og Pamela Anderson. Fredag dukker Uma Thurman og Guns N’Roses-gitarist Slash opp. Men midt ialt stjernestøvet kan det virke som om «Skavlan» har mistet noe av magien i norske tv-seeres øyne. Allerede lørdag kan «Lindmo» samle flere seere enn fredagens «Skavlan».

Helnorsk

«Skavlan» har de siste årene fått en internasjonal profil og sendes både på NRK, SVT og YLE. «Lindmo» inviterer til en ganske helnorsk lørdagsfest. At det er to utenlandske gjester denne lørdagen, er et unntak.

Les også: Nyhetskamp om fjernkontrollen

– «Skavlan» sikter jo mot det norsk-svenske markedet. De sikter høyt mot de internasjonale stjernene. «Lindmo» er mer på en slags hjemmebane. Hvis de vokser fra «Skavlan» er vel det noe av forklaringen, tror Anne Berentsen, partner i Kulturmeglerne.

Lansering er et premiss

Selskapet kaller seg «kulturlivets pr-byrå». En av oppgavene er å eksponere artister i tv-programmer. Talkshowene er gull verdt når nye kulturprodukter skal lanseres.

– Det er en stor kraft i disse redaksjonene, sier hun.

At noen gjester bare er tilgjengelige i «vinduer» i forbindelse med lansering, er blant premissene for slike snakkeprogrammer, ifølge Anne Lindmo.

– Så lenge dette er en del av det markedet vi opererer på, så må vi forholde oss til det. Vi er heldigvis i en posisjon der vi kan velge og vrake. Det betyr at vi ikke lar oss diktere i det hele tatt på hva samtalen skal handle om. Hvis gjester legger føringer på innhold dropper vi dem, sier hun.

Lindmo vil ikke snakke om konkurransen med de andre talkshowene, men hun innrømmer at alle som jobber med store programmer i helgen er kjent med hvor mange som ser på.

– Vi kan ikke komme unna kravet om at vi skal treffe mange. Det tar jeg på det aller dypeste alvor. Men man blir ikke særlig kreativ av å sitte og analysere de tallene, sier Anne Lindmo.

Bra at ikke alle er like

Charlo Halvorsen, lederen for NRK Underholdning vil heller ikke snakke om noe tronskifte.

– Det lages to snakkeprogrammer i helgen som er så forskjellige at begge fungerer – og det er helt optimalt for NRK. Det er nesten rørende å se at to så substansielle programmer som «Skavlan» og «Lindmo» fungerer så godt i Norge.

– Er «Skavlan» blitt for internasjonalt for det norske publikumet?

– Vi tenker mye på det, selvfølgelig. Men i dag er det tre gode talkshow i Norge. Det er bra for seerne at ikke alle er helt like, sier Marianne Torp Kierulf, daglig leder i Monkberry, som produserer «Skavlan».

Les også: Skavlan doblet overskuddet

– Dessuten har Fredrik intervjuet norske kjendiser i 15 år. Noe av det som gjør at han varer så lenge, er ambisjonen om å snakke med nye mennesker – ikke intervjue de samme igjen og igjen. Hadde han gjort det, ville det vært slutt for lenge siden, tror jeg.

Hun sier «Skavlan» fortsatt er Nordens største talkshow, med seertall på mellom to og tre millioner hver uke. Men oppslutningen har sunket litt både for NRK og SVT. Det rammer også «Skavlan» .

– Og dersom «Lindmo» passerer «Skavlan» til helgen, henger dere ikke med hodet?

– «Lindmo» er det samme som «Senkveld» på TV 2. Det er et kjernenorsk program. Det bør være god plass til oss begge, sier Kierulf.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Favoritten ble ny TV 2-sjef  

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube

Oppvask etter skandale på NHH (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.