Saken er oppdatert.

Helt i slutten av november holdt Stortingets kontroll og konstitusjonskomité høring om Nav. Som en avslutning på den ni timer lange høringen konkluderte komiteleder Martin Kolberg:

- Så sitter vi fortsatt igjen med en del spørsmål i komiteen etter denne lange dagen. Det er i seg selv bemerkelsesverdig, vil jeg si.

Nå er det klart at komiteen ikke finner seg i at det blir den endelige konklusjonen. I et møte i komitéen tirsdag ettermiddag ble det bestemt at det skal holdes nok en høring om Navs konsulentbruk og det avbrutte moderniseringsprosjekt, knappe to måneder etter den forrige.

Nå kalles blant annet konsulentselskapene Accenture og McKinsey inn for å svare for sine roller i Navs 3,3 milliardersprosjekt, som etter bare tre måneder i drift tapte opptil 340 millioner.

- Vi kaller inn til ny høring fordi det fortsatt er mange ubesvarte spørsmål etter den første høringen. I tiden etter høringen har det også kommet en del tilleggsinformasjon fra blant annet Dagens Næringsliv om rolleblanding, kostnadsoverskridelser og forholdet mellom bruk av konsulenter og egne ansatte, sier saksordfører Hans Fredrik Grøvan fra Kristelig Folkeparti.

Høringen holdes 2. februar.

Milliarder til Accenture

Dagens Næringsliv har i en rekke artikler belyst flere problemstillinger rundt Navs moderniseringsprosjekt og Navs bruk av konsulenter. Blant annet har DN fått innsyn i hva Nav har utbetalt til de seks mest brukte konsulentselskapene siden Nav ble opprettet for åtte år siden:

I denne oversikten kommer det frem at  Accenture har levert ikt-systemer, prosjektstyring og rådgivning til Nav for tre milliarder kroner. 

Navs egen internrevisjon har problematisert Accentures dobbeltrolle som  leverandør til moderniseringsprogrammet og topplederrådgiver til Nav-sjef Joakim Lystad.

- Vi vil stille spørsmål om konsulentbruken i Nav, både når det gjelder kostnader, roller og forholdet mellom bruk av egne ressurser og bruk av konsulenter, sier Grøvan.

- Vi vil vite  om en har brukt konsulenter på en slik måte at en kan stille spørsmål ved hva den varige verdiskapingen blir, sier Grøvan.

Les sakene om dette her:

Tre milliarder til ett selskap

Åpner for å granske bruk av konsulenter  

Søkte rådgiver uten egeninteresse

Varsler milliardsmell for it-satsing dnPlus Vil vite hva kostnadene blir

I tillegg stilles det spørsmål ved kostnadene ved moderniseringen. DN skrev også like før jul at det i et internt møte ble varslet om en mulig milliardsprekk for digitaliseringen i Nav. På det interne møtet ble det opplyst at den endelige prisen for et moderne Nav kan bli 1,2 milliarder kroner mer enn opprinnelig antatt. Den opprinnelige rammen er på 3,3 milliarder kroner.

- Vi ønsker også svar på hva de totale kostnadene for moderniseringsprosjektet blir, ut i fra de opplysningene DN har bidratt med. Vi vil ha svar på om kostnadene fortsatt er innenfor rammen på 3,3 milliarder kroner, eller om det er snakk om en kostnadssprekk i forhold til det, sier Grøvan.

Under den første høringen sa Nav-sjef Joakim Lystad at "målet for det samlede moderniseringsarbeidet til 3,3 milliarder kroner ligger fast, og vi er i rute med den reviderte planen for prosjekt 1. Så vil de konkrete planene for Prosjekt 2 og Prosjekt 3 avgjøre om vi da klarer å nå det målet som ligger fast".

Huitfelt og Steria i ny runde

Som i november kalles nåværende og forrrige arbeidsministre inn, Robert Eriksson, og Anniken Huitfeldt. Nav-sjef Joakim Lystad må også møte igjen.

Også konsulentselskapet Sopra Steria er innkalt til høring igjen, etter å ha vært eneste konsulentselskap i første høring.

DN har bedt Accenture om kommentar til at selskapet nå er kalt inn til høringen.

- Accenture har ikke mottatt noen formell henvendelse fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen, men vi vil selvsagt samarbeide med komiteen hvis vi blir innkalt for å gi nærmere informasjon rundt pensjons- og velferdsreformer vi har gjennomført sammen med andre leverandører for NAV, sier kommunikasjonssjef i Accenture, Georg A. Huus.

Les sakene: 

Varsler milliardsmell for it-satsing dnPlus

Nav: For tidlig å si hva kostnadene blir  

- Sløsing med offentlige midler

  Kritiserer McKinsey-bruk i Nav

- Utsatt for et umenneskelig press

Sier hun ble beskyldt for å tie om 800 mill.

Varsler Nav-«rystelser» dnPlus

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.