Ferske tall viser at det norske folk handlet som gale under handelsstandens massive salgsdag, «Black Friday», fredag.

I alt dro vi kortet for tilsammen 3,1 milliarder kroner, en økning på 26,5 prosent sammenlignet med samme dag ifjor, ifølge Nets og BankAxept.

Sjeføkonom Frank Jullum i Danske Markets mener julehandelen har blitt fremskutt, og påpeker at det blir viktig å se salget i relasjon til desember-tallene. Likefullt er han positivt overrasket.

- Det indikerer at det ikke er noe stor fare for at forbruket i Norge er i ferd med å kollapse, sier Jullum til Dagens Næringsliv.

Frykt

Den kraftige veksten underbygger nyere statistikk som viser optimisme for egen økonomi, men svakere tiltro til landet.

Samtidig virker det som om at handelsstanden har viet en betydelig sterkere oppmerksomhet mot «Black Friday» i år enn ifjor, der selskaper som Elkjøp har hatt salg hele uken, påpeker Jullum. Det har gitt et større tilbud, og omfattet flere butikker og flere deler av landet enn tidligere, ifølge ham.

- Det er ingen som venter noen stor forbruksvekst her, men den store frykten har vært at det blir skikkelig ille, sier sjeføkonomen.

Les også: Overraskende shopping-nedtur i Norge og - Skaper bekymring

Svakere krone

Hittil er det ikke kommet tall på regionale forskjeller.

Selv om forbruket isolert sett kan være mer påvirket av regioner der ledigheten har økt mest, minner Jullum om at dette også er regioner som kommer fra svært høye nivåer, der sparingen også har vært større. Dette gjelder spesielt den oljetunge regionen på sør-vestlandet.

- Det er også noe med at på grunn av kronekursen så vil det jo være en større andel av handelen som foregår i Norge. Det er ikke så lønnsomt å shoppe kofferten full når man er i utlandet, og man er kanskje heller ikke så ofte utenlands, sier Jullum.

Treghet

Sjeføkonom Elisabeth Holvik i Sparebank 1 mener også at man må se hele julehandelen under ett før det kan fastslås tegn til økt aktivitet, selv om de foreløpige tallene er positive.

Les også: - Enten vil forbrukeren redde landet, eller så vil landet redde forbrukeren

De lave rentene og utsiktene til fortsatt lave renter bidrar til optimisme for egen økonomi, og smitter over på forbruket. Samtidig kan en svak norsk kroner og forventing om prisstigning på importerte varer, bidrar til at folk nå slår til på gode tilbud, mener hun.

Elisabeth Holvik, Sparebank 1. Boligpanel
Elisabeth Holvik, Sparebank 1. Boligpanel (Foto: Mikaela Berg)

På den annen siden venter hun en mer forsiktig utvikling fremover i lys av økt arbeidsledighet. En viss treghet i dette gjør at det tar tid før psykologien når alle deler av landet, mener hun

- Vi ser ikke for oss noen veldig tilstramming i forbruket, men heller ikke kraftig økning i det, men moderat vekst, sier Holvik til Dagens Næringsliv.

- Gode tall

Sjeføkonom Shakeb Syed i Sparebank 1 Markets mener salgstallene passer godt inn i troen han har på den videre utviklingen i privat konsum.

- De tallene er nesten litt for gode til å være sann. Og selv om de kommer til å justere dem, er det fortsatt gode tall, sier Syed til Dagens Næringsliv.

Les også: - Generelt sur stemning blant norske husholdninger og - Kan bane vei for nytt rentekutt i desember

Privat konsum står for halvparten av verdiskapningen i Norge, målt ved BNP. I likhet med sin kolleger frykter ikke Syed noen forbruksdrevet kollaps i norsk økonomi.

Shakeb Syed, Sparebank 1 Markets.
Shakeb Syed, Sparebank 1 Markets. (Foto: Charlotte Wiig)

- Blitt fartsblinde

På den ene siden vil oljenedturen og økt ledighet trekke ned, mens på den andre vil lave renter og utsikter til enda lavere renter trekke opp, påpeker han. Samtidig skal man huske på at arbeidsledigheten, til tross for at den stiger, fortsatt er lav sett i forhold til land vil liker å sammenligne oss med, mener Syed.

Les også: - Jeg tror ikke vi er langt unna bunnen

- Alt er relativt og vi har blitt litt fartsblinde. Kombinasjonen av relativt lav arbeidsledighet og den ekstrem lave renten fungerer som en buffer. For de husholdningene som fortsatt har en eller flere i arbeid betyr det økt kjøpekraft. Derfor har jeg ingen tro på at vi skal kraftig ned og at vi får en negativ vekst, sier han.

Sjeføkonomen er likevel ydmyk for at argumentet svekkes dersom ledigheten skulle stige til seks prosent eller mer.

- Jokeren er arbeidsmarkedet, sier Syed.

Les også: «Black Friday» overgikk alles forventninger
Bitter krangel om dødssyk mediemilliardær

Høyere gjeldsvekst (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DN Tv: Treningsmat: Det blir ikke grønnere enn dette

Treningsmat: Green drink
Kokk Jonas Lundgren viser sine beste tips for sunn treningsmat. Her lager han en grønnsaksdrink.
03:16
Publisert: