- Når vi får igjen en prøve, roper alle «Hva fikk du? Hva fikk du?», og da er det bra å ha fått gode karakterer. Jeg blir veldig skuffet om jeg får 4 eller 5. Men det er mer irriterende å få 5+ enn å få 5-, for da er man kanskje bare et halvt poeng unna å få toppkarakter, sier Sazana Abdula (18), avgangselev ved Elvebakken videregående skole i Oslo.

På Elvebakken, som er blant de videregående skolene i landet med høyest opptakskrav, gir det status å være «nerd» og få gode karakterer, ifølge avgangselever DN har snakket med.

- Det er kult å være nerd, og det gir status å være skoleflink. Det handler om å brenne for noe, ha en lidenskap og like det du gjør. Det er ingen av mine venner som synes at det er negativt, sier realfagselev Eirill Bachmann Mehammer (19).

Vil ha mer realfag
Debatten har rast i DNs debattspalter etter at kunnskapsminister Kristin Halvorsen uttalte at det vil være å «dyrke nerderyktet» til realfagene og «direkte skadelig» om Høyre innfører eliteklasser i matematikk i Oslo-skolen fra høsten av, slik DN skrev 20. april.

Kritikerne mener at kunnskapsministeren er ute av takt, at hun bør beklage nerdeuttalelsene, og at hun bedriver «mobbing» og stempling av flinke elever. Hun blir også kritisert for ikke å henge med som tror at nerd er et negativt ladet begrep.

Samfunnet er blitt mer nerdifisert, og nerdene er blitt mainstreamen.

Det tulles ikke lenger med nerdene nå, uttalte redaksjonssjef i Filmmagasinet Einar Aarvig i saken «Fantastisk kinosommer» i DN 8. mai. Suksessrike nerder som Bill Gates, Mark Zuckerberg og Steve Jobs står også høyt i kurs.

Avgangseleven Bachmann Mehammer tror årsaken til at det ikke er flere som velger realfag, er for lite realfag i grunnskolen, heller enn at fagene har et nerderykte.

- Det er en veldig stor overgang mellom grunnskole og videregående. Det gjør at mange faller fra, fordi det blir for vanskelig på videregående, sier Bachmann Mehammer, som selv vil bli ingeniør.

- Det er også veldig viktig med motiverende lærere, skyter Siv Helén Gjerstad (19) inn.

- Lærerne må være flinke til å gå utenfor boksen, vise frem mulighetene og hva man kan bruke realfag til. Det viktigste for å få flere til å velge realfag, må jo være at en skjønner «hvorfor gjør jeg dette», sier Gjerstad.

«Hjem og nerde»
«Nerd» er et begrep som ikke bare hører realfagene til, ifølge elevene. Det kan brukes om alle som er veldig interessert i noe, uansett om det er skole, sport eller biler. Det er også helt vanlig å si at man skal «hjem og nerde». Men er man skoleflink, er det også viktig å ikke falle fra sosialt.

- Å bruke «nerd» som et negativt stempel, blir helt feil. Spesielt når det kommer fra landets kunnskapsminister. Om det er noen som har slike holdninger, må vi gjøre det tydelig at vi faktisk ønsker at folk skal være flinkere. Hun snakker som om det skulle være noe negativt å være skoleflink. Det er det ikke, sier Svein Abrahamsen (V) i Opplæringsutvalget.

Han mener at kunnskapsministeren bør beklage ordbruken.

- Det er unødvendig av kunnskapsministeren, at hun av alle skal komme med slik type karakteristikker, sier Abrahamsen.

Nito-president Marit Stykket reagerer også på kunnskapsministerens bruk av «nerd» i negativ betydning. Hun fremhever «Brille», «Siffer» og «The Big Bang Theory» som vellykkede programmer som kombinerer kunnskap, sosial kompetanse og underholdning

- «Nerder» er viktige elever som er engasjerte, nysgjerrige og som er interessert i å lære seg mer og å gå i dybden på ting. Det å ikke være mainstream, og ikke bare følger hovedstrømmen, er viktig, og noe vi bør oppmuntre til, sier Stykket.

- Eldre misforstår
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) mener at hun ikke har brukt ordet "nerd" negativt, og at de som kritiserer henne bevisst har ønsket å misforstå.

- Det er tydeligvis et begrep som vekker ulike assosiasjoner. Jeg er vant til å diskutere dette med barn og unge, og de forstår meg godt, men det er tydelig at en del eldre misforstår. De som er faglig sterke, har best utbytte av å gå raskere frem, og mange får for lite utfordringer. Men hele poenget i diskusjonen om faglig sterke elever i matematikk, er at det er langt flere enn 100 elever som kan bli skikkelig gode, sier hun.

Les også: - Jeg tenkte: Wow, hvilken action - her vil jeg jobbe!

<b>- Må ofre noe for å nå til topps</b>

<b>Flere studenter fullfører ikke utdannelsen</b>

<b>Her er Årets Studenter </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.