For sjette gang denne sommeren må SAS ta ut et av langdistanseeflyene. Denne gangen var det en større C-sjekk av et Airbus A340-fly som gjorde at de for andre gang på to uker var nødt til å leie et Boeing 777-fly fra Euro Atlantic til å vikariere, skriver check-in.dk.

Les mer:
Nye problemer for SAS' langdistansefly

Siden midten av juni har SAS' flåte med 11 langdistansefly vært hardt preget av uhell, som har medført mange avlyste ruter og forsinkelser midt i høysesongen.

Problemene startet da et fly ble tatt ut i over en uke i slutten av juni, på grunn av drivstofflekkasje, ifølge det danske nettstedet. Få dager etter kom et annet langdistansefly borti en passasjerbro i Chicago under en orkan. Akkurat i det dette flyet hadde kommet seg på vingene igjen, støtte et annet fly inn i en passasjerbro i Washington.

For å minimere forsinkelsene i ruteprogrammet skaffet SAS en Boeing 777 som vikarfly i tre dager, men i løpet av disse dagene inntraff et nytt uhell i Chicagos lufthavn O’Hare, da en bagasjevogn krasjet inn i et fly. Etter reparasjon i Chicago ble flyet sendt direkte til en større sjekk i Madrid, og mandag 23. juli var de resterende ti flyene skadefri og klare til avgang. Men kun ni dager senere inntraff et nytt uhell på Chicagos lufthavn O'Hare, da en bagasjevogn kjørte inn i flyet.

Det var dette flyet, som etter endt reparasjon ble sendt til en planlagt større sjekk i Madrid. Denne sjekken ble imidlertid forsinket, slik at SAS nå må punge ut for et vikarfly for å unngå flere avlyste avganger.

Les også:
Laksevirus i Grieg-anlegg
Euroteam kastet på dør
Styrtrik og ukjent sivilingeniør
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.