Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Lanserer lunsj-app

Tekst
For hver lunsj som bestilles skal Lunchfarm donere bort en lunsj til skolebarn i Afrika gjennom World Food Program (WFP).

For hver lunsj som bestilles skal Lunchfarm donere bort en lunsj til skolebarn i Afrika gjennom World Food Program (WFP).

– Det begynte egentlig som en krig mot brødskiven, sier gründerne bak appen Lunchfarm.

– Vi var lei av lunsj som kostet en formue, sier Alexander Breivik.

Han sitter sammen med sin kollega Sheraz Hussain i kontorfellesskapet Mesh i Todenskiolds gate i Oslo. Det er et kreativt tilholdssted for alle med gründergen. Vegg i vegg sitter Kahoot!, den internasjonale quiz-appen, og på den andre siden av gaten styres den norske versjonen av taxiappen Uber.

– Jeg husker vi var ute en kveld og tok et par øl på Grünerløkka da Sheraz begynte å snakke om at det var mulig å tilby en god varm lunsj til arbeidsplasser for en billig penge. Jeg husker jeg sa at til den prisen hadde jeg kjøpt det, forteller Breivik.

Appen tilbyr en variert meny der alt er laget fra bunnen og hver bestilling kommer med juice og frukt. Det er også tatt hensyn til allergier som laktose og gluten. Prisene varierer fra 45 kroner for påsmurte brødskiver til 76 for varmretter.

– Det er billigere å bestille påsmurte brødskiver fra oss, enn å gå ut og kjøpe pålegg og så lage maten selv, sier Breivik.

Alexander Breivik og Sheraz Hussain var lei lunsj som kostet en formue. Derfor lagde de en app for det.

Alexander Breivik og Sheraz Hussain var lei lunsj som kostet en formue. Derfor lagde de en app for det.

 

Testrunde

Sheraz Hussain har lang erfaring fra restaurantdrift og vokst opp i en restaurantfamilie, Alexander Brevik er utdannet siviløkonom fra London. De har kjent hverandre siden tenårene og vokste opp på Holmenkollen i Oslo sammen.

– Vi startet med det vi trodde var den ultimate lunsjen. En treretters varmlunsj med dessert for 76 kroner, sier Alexander.

De innledet et samarbeid med Dønn Ærlig Catering om maten.

– Det begynte egentlig som en krig mot brødskiva, skyter Baloch inn, begge ler godt.

– Men så innså vi at ikke alle vil ha varmmat til lunsj, ikke alle er som oss. Noen damer vil ha salat, andre vil faktisk ha brødskiva si. Det handler om å tilby kunden det han vil ha, sier Hussain alvorlig.

Etter tre tusen utkjørte lunsjer gjorde de opp status. Problemet med den tradisjonelle måten å gjøre det på var at hver ansatt i en bedrift måtte bestille det samme og bedriften forpliktet seg til daglige leveranser. Det ble vanskelig å holde prisene nede og det medførte mye kasting av mat.

– Det er appen som er produktet vårt, sier Breivik.

Lunchfarm appen har samme grafisk uttrykk som de startet med og har en enkel meny. Den er cloud basert og fungerer som bindeleddet mellom bestilleren, kokken, logistikk og utkjøring.

– Tidligere brukte man papirlister på et kjøkken. Det medførte ofte mye feil. Nå er det ikke rom for feil. Alle ledd i kjeden mottar samme beskjed og effektiviserer hele prosessen, forklarer Hussain.

– For hver lunsj som bestilles skal vi donere bort en lunsj til skolebarn i Afrika gjennom World Food Program (WFP), sier Breivik.

lunchfarm.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.