Etter at TV-kameraene og blitzregnet hadde lagt seg, kunne nytutnevnt Orkla-sjef Peter A. Ruzicka, styreleder Stein Erik Hagen, og avtroppende konsernsjef Åge Korsvold ønske velkommen til pressekonferanse i Vika, Oslo i morgentimene torsdag.

Dermed kunne også næringsmiddel- og merkevaregiganten presentere sin nye konsernsjef, omkring to år etter at Korsvold påtok seg oppgaven i det som skulle være en overgangsperiode.

Det vi skal leve av fremover, merkevarer og forbruksvarer, er der jeg kommer til å bruke mesteparten av min tid Ruzicka

- I trygge hender
Ruzicka (49), mangeårig Hagen-medarbeider, med bred erf#229 fra ICA Ahold-systemet både i Norden og Baltikum, ble tatt imot som den hjemvendte sønn.

- Vi føler at pengene våre er i trygge hender, sa Hagen.

Styrelederen beklaget samtidig at Ruzicka nå sluttet som sjef og forvalter av familieselskapet Canica, men fastlo at den nyvalgte toppsjefen var "rett mann på rett sted" og at Orkla var familiens viktigste investering.

- Skulle noen være i tvil, så er Orkla en langsiktig investering for min familie. Jeg har gjort dét svært klart i møter med resten av familien, sa Hagen.

Roser Korsvold
De siste årene har Ruzicka gjennom sitt styrearbeid vært en av arkitektene bak Orkla-konsernets rendyrking som merkevareselskap.

Han hyllet i likhet med Hagen utgående toppsjef Åge Korsvold for det arbeidet som er gjort for å levere på strategien.

- Jeg tror ingen kunne ha gjort så mange endringer, så raskt, Åge, sa Ruzicka.

Bak dem lyste kjente merkenavn som Stabburet, Sætre Kjeks, Lilleborg og Nora opp på en tidslinje som strekker seg over 200 år.

Ruzicka lovet selv ingen umiddelbare endringer, men sa at han nå ville bruke tid sammen med de ansatte.

- Min første oppgave er å bli kjent med organisasjonen, bli kjent med ledergruppen, og komme litt ned i problemstillingene; hvor er det utfordringer, og hvor er det muligheter, hvor er det styrker og svakheter. Så skal vi i fellesskap drive dette fremover og gjøre de nødvendige forbedringer, sier han til DN.no

- Ikke overrasket
Selv ble han ikke overrasket da han ble spurt om jobben.

company:ork

- Nei, jeg gjorde ikke det, fordi det har vært et tema tidligere også, og det har vært spekulert i om at jeg var en kandidat, så overrasket er jeg ikke, sier han.

- I hvilken grad har du hatt lyst på jobben siden du ble nevnt som en aktuell kandidat første gang?

- Det er med litt blandede følelser, fordi jeg syntes det er en svært spennende jobb med mange spennende utfordringer og et svært profesjonelt miljø. Det er den ene siden. På den andre siden er det med en viss grad av ydmykhet jeg går inn i det, det er stort selskap, det er veldig omfattende selskap, med sine utfordringer, for all del, men jeg gleder meg, sier Ruzicka.

Fokus på drift
Finansmannen Korsvold har blant annet vært ansvarlig for store transaksjoner som kjøpet av lefse- og posematprodusenten Rieber & Søn, maler- og vaskekostprodusenten Jordan, salget av eierandelen i solenergiselskapet Rec og for å etablere et joint-venture mellom aluminiumsvirksomheten Sapa og Norsk Hydro.

Den nyvalgte Orkla-sjefen bekrefter imidlertid at det blir viktigere for ham å konsentrere seg om driften.

- Ja. Det vi kaller ikke-kjernevirksomhet går rimelig bra, og de er i veldig gode prosesser. Og det vi skal leve av fremover, merkevarer og forbruksvarer er der jeg kommer til å bruke mesteparten av min tid, sier Ruzicka.

- Ikke bråhast
Likevel, jobben med å rendyrke Orkla-konsenet er langt fra fullført.

- Vi er et stykke på vei, men det er en del som gjenstår. Vi har ikke bråhast med å skulle rendyrke, vi selger ikke for enhver pris, og vi selger ikke høns i regnvær. Vi må bruke den tiden som er nødvendig for å få ut aksjonærverdiene, sier han.

Korsvold istemmer budskapet.

Han påpeker at Orkla-konsernet fortsatt er midt i en stor endringsprosess, men i rute i forhold til treårsperioden man så for seg.

- Vi har skapt en bra plattform, men i forhold til å si den er klar, er vi vel neppe mer enn en tredjedel i mål nå, hvis jeg skulle si noe om hvor jeg mener vi er i prosessen. Det er selvfølgelig en etterfølger som bestemmer hvordan den reisen skal være, sier han til DN.no.

- Matvareselskapene må lykkes
Korsvold har ikke selv vært involvert i ansettelsen av Ruzicka, og viser til at det er en styredrevet prosess.

- Hvilke råd har du gitt ham på vei inn?

- Hø hø, de rådene jeg gir, gir jeg til de som skal ha dem, og ikke offentlig, sier den erfarne finansmannen.

- Hvilke områder ville du eventuelt først ha tatt fatt i?

- Det er klart at det er jo en omstillingsprosess som pågår i hele konsernet. For at denne endringsprosessen skal lykkes, så må matvareselskapene lykkes. Det er jo femti prosent av omsetningen, sier Korsvold.

- Er det noe du skulle ha gjort annerledes?

- Nei, men jeg skulle gjerne hatt disse godkjennelsene fra Konkurransetilsynet litt raskere, sier han.

- Hva gjør du nå?

- Nei, nå er jeg konsernsjef i halvannen dag til, så får vi se.

- Blir det flere skiturer fremover?

- Det skal vi også få til, sier Korsvold.

Peter A. Ruzicka starter som ny konsernsjef i Orkla førstkommende mandag, 10. februar.

Les mer:
Slik skal han gjøre nordmenn sunnere
Stein Erik Hagen fikk viljen sin
Høye inntekter, men svakt resultat for Orkla

Les også:
- Lettere for førstegangsetablerere å kjøpe bolig
Derfor skal boligprisene falle videre
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.