Orkla-styremedlem og mangeårig Stein Erik Hagen-medarbeider Peter Ruzicka (49) fikk en kongelig mottakelse da han i morgentimene torsdag ble presentert som Orklas nye konsernsjef.

- Nå det starter
I blitzregnet som fulgte ham vanket det lykkeønskninger fra Orkla-ansatte, investorer og analytikere, mens hovedpersonen selv trippet spent rundt og smilte så best han kunne.

- Det er nå det starter. Tusen takk, hyggelig at du sier det, sier Ruzicka til en av de fremmøtte.

company:ork

Ruzicka har sittet i Orkla-styret de siste årene og har bred erfaring fra ICA Ahold-systemet både i Norden og Baltikum forut for sin tid som sjef for Hagens familieselskaper. Han er også en av arkitektene bak Orklas rendyrking som merkevareselskap.

Han var tydelig på at selskapets markeder er noe han forstår og liker.

- Jeg ser virkelig frem til å ta fatt, sa den nye Orkla-sjefen.

Sunnere portefølje
En oppgave som lot til å ligge hans hjerte nært var å gjøre Orkla-porteføljen enda sunnere.

Bruken av palmeolje, som er betydelig redusert de siste årene, skal helt bort, lovet toppsjefen.

Samtidig skal sukkerinnholdet ytterligere ned og bruken av transfett reduseres kraftig.

Dertil lover også Ruzicka at Orklas produkter skal merkes bedre både med innhold og næringsstoffer.

- Orkla har utviklet produktene i en sunnere retning de siste årene. Det vil fortsette, sier han.

- Forbrukerne avgjør
Med rundt ti prosent av det norske dagligvaremarkedet har også Orkla makt til å trekke Norge i en sunnere retning.

Ruzicka påpeker imidlertid at det forbrukerne som avgjør.

- Det er forbrukerne som må gjøre valget mellom våre produkter eller en konkurrents produkter, og om de skal kjøpe maten i dagligvarebutikken eller på restaurant. Den makten må vi tilpasse oss, og det er derfor jeg tror at dette med helse og hva produktene inneholder og merking av produktene blir veldig viktig. Konsumentene blir mer og mer bevisst om dette, sier Ruzicka til DN.no.

Hvilke Orkla-produkter er du selv en storforbruker av?

- Jeg bruker Orkla-produkter hver eneste dag, fra vaskemidler til oppvaskmaskinen, til ketchup og sennep.

- Og så går det jo mye Grandiosa hjemme hos oss, med tre barn i tenårene og litt over tenårene faktisk, sier Ruzicka.

Les mer:
Stein Erik Hagen: - Pengene våre er i trygge hender
Høye inntekter, men svakt resultat for Orkla

<b>Stein Erik Hagen fikk viljen sin</b>

Les også:
Knalltall fra DNB
Nav venter 30.000 nye uføre neste måned
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.