Med lagrene stappfulle av vintervarer og stor usikkerhet knyttet til neste sesong møttes leverandører og innkjøpere tidligere denne uken på Hellerudsletta utenfor Oslo. Norspo-messen, som arrangeres to ganger i året, er en av bransjens viktigste møteplasser. Her viser leverandørene frem neste sesongs varer, mens representanter for butikkene snuser, kikker, slår av en prat – og handler.

 

Sliter nå
Selv om vinterværet utenfor ga nytt håp til en bransje som etter en mild høst måtte sette ned prisene allerede i november, var de fleste leverandørene DN snakket med usikre på vekstmulighetene freomver.

Flere sportsbutikker sliter med lønnsomheten, og mange frykter konsekvensen dersom butikkene mister evnen til å betale regningene sine. DN har tidligere referert tall fra Hartmark Consulting som viser at en av tre sportsbutikker tapte penger i 2010. Ifølge Hartmarks Reidar Mueller, som har analysert tallene til 869 butikker, vil bildet antagelig enda verre ut når 2011-tallene er klare.

Leverandørene innser at de selv kan få trøbbel dersom kundene havner i likviditetsskvis.

 

Et korthus
– Det er et korthus som kan rase sammen, bekrefter Helly Hansens salgssjef i Norden, Børre Hegbom, mens kollega Ole Petter Birkeland demonstrerer letthet og varme i materialet primaloft.

Birkeland viser gjerne frem neste sesongs parkaser, og sier han håper kolleksjonen i enda større grad enn før kan konkurrere med motebransjen. Helly Hansen er selv rimelig fornøyd med innsalget så langt, men om selskapet når den budsjetterte veksten, er fortsatt usikkert.

Håpet er å klare en vekst på 11–12 prosent.

 

Kampen om å bli kjøpt inn er hard, og selv om 1577 representanter fra sportsbutikker rundt omkring i Norge var innom Exporama messesenter på Norspo-messens tre åpningsdager, kan jobben med å overbevise innkjøperne være tøff for utstillerne. Norspo-messen er i tillegg til alle sportskjedenes messer, med unntak av XXL Sport og Villmark, avgjørende salgsarenaer for mange av merkevareleverandørene. For flere av de store utgjør disse messene over halvparten av sesongens innsalg.

 

Stor optimisme
På standen hos Swix har salgssjef Gina Tjelle knapt nok tid til å snakke med DN. Selv om også Swix var spent før årets messe, hevder Tjelle at bestillingen strømmer på over all forventning. Hun tror at det i et tøft marked er viktigere enn noensinne å ha et kjent merkevarenavn.

– Vi merker en økning, sier Tjelle.

 

Sportsbransjens direktør Trond E. Hansen tror flere enn Swix pustet lettet ut ved messens slutt. Han opplever at bransjen har snudd i takt med gradestokken og antall centimeter nysnø.

– Inngangen på messen var veldig usikker, men bildet endret seg etterhvert. Noen sier de har solgt mye.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

<b>Spår konkurser i sportsbransjen</b>

<b>Selger med tap for å kapre sportskundene</b>

<b>Rike på trening og fettforbrenning</b>

<b>Dette lyset får mange til å klikke på treningstur</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.