Sportsmaster selger treningsutstyr til bedrifter, privatpersoner og treningssentre. Asker-selskapet greide målsettingen om 30 prosent vekst, og økte omsetningen fra 30 til drøye 39 millioner kroner i fjor.

Resultatet før skatt ble pene 5,1 millioner kroner.

Tidsklemma
- Dette er vi meget godt fornøyd med. Treningsinteressen blomstrer, men mange har dårlig tid og løser dette med å trene hjemme, sier arbeidende styreformann i Sportsmaster, Paul Einar Borgen.

Tredemøller er fortsatt det mest populære innen hjemmetrening. Deretter kommer basis treningsutstyr som styrkeapparater og nye typer stakemaskiner for langrennsløpere.

Privatmarkedet er klart størst hos Sportsmaster, men andelen bedrifter og mellomstore treningssentre øker. Rundt halvparten av salget skjer på nett.

- Supplement
- Vi ønsker ikke at kundene våre skal bytte ut ski- og løpeturer med innetrening, men at våre produkter skal være et supplement. Mange trener veldig allsidig, og det er selvsagt tidsbesparende å kunne ta en seg en løpetur på mølla eller ta styrketrening i eget hus. Man trenger heller ingen ballsal for å trene hjemme, sier Borgen.

Han startet selskapet sammen med Frode Ingvoldstad i 2003. I dag er det 12 ansatte

 

- Mange har god råd, og legger mye penger i fysisk aktivitet, også innredning av treningsrom hjemme. Prisene i bransjen har falt relativt sett siden vi begynte.

- Vi skal vokse videre, men det flater nok langt mer ut i 2011, sier Paul Einar Borgen.

Snudde i Sverige
Sportsmaster prøvde seg også i Sverige og Danmark i 2005-2007, men det ble ingen stor suksess.

- Det er en annen kjøpsatferd i våre naboland, de er blant annet mye mer prisbevisste. enn nordmenn. For nordmenn er riktig funksjon og god kvalitet viktig. Vi utelukker ikke nye forsøk i Sverige og Danmark senere, men ikke akkurat nå, sier Borgen.

- Hva forlanger kundene i 2011?

- Trådløs pulsregistrering er et ”must”på møller og andre apparater. I tillegg til direkteknapper og programmer for ulike typer intervaller. Det skal være både funksjonelt og enkelt.

- Komptanse og god form
Mosjonsutøverne er kresne, og veldig bevisste på hva de trenger for å trene mest mulig effektivt.

- Vi stiller krav til at de ansatte hos oss skal holde seg i god fysisk form. I tillegg til salg skal vi gi treningsveiledning og rådgivning. Derfor er det er helt avgjørende at de ansatte har den nødvendige kompetansen, sier Paul Einar Borgen.

Både han og medeier Frode Ingvoldstad er ivrige mosjonister og har deltatt i mange turrenn i vinter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

Slakter nordmenns løpeteknikk

Jakter på supermosjonistene

Råtass til 120.000

Kom i form med DN Aktiv klubb