På Trygg Trafikks hjemmesider står det at det er forbudt å sykle tett etter hverandre:

”Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.” heter det i trafikkreglene § 5 3

Det innebærer at det er ulovlig å sykle i større felt og etter ”rulleprinsippet”- der man nærmest limer seg på bakhjulet til personen foran – på norske landeveier.

Meget kritisk
- Helt tåpelig, sier presidenten i Norges Sykkelforbund Harald Tiedemann Hansen, til DN Aktiv.

- Så situasjonen for bilistene hadde vært bedre om syklistene foran hadde ligget med god avstand til hverandre?.Trygg Trafikk har en tolkning av reglene som er helt feil, sier han.

 

Sykkelpresidenten mener organisasjonen gjennom dette bare skaper forsterkende misforhold mellom syklister og bilister.

Han synes riktignok det går en grense for antall syklister samlet i et felt.

Maks 15
- 10-15 stykker er ok. Mer enn det begynner å bli uhensiktsmessig. Hvis man er en stor gjeng så bør man dele seg inn i grupper. Hvis 10-15 mann ligger i en gruppe og sykler to i bredden der det er forsvarlig, skal det ikke være verre å kjøre forbi disse enn en traktor, sier Tiedemann Hansen.

Mange lurer også på om det i det hele tatt er lov til å ligge flere i bredden.

- Det er lov å ligge to i bredden så lenge man ikke unødig hindrer trafikken eller skaper farlige situasjoner, fastslår sykkelpresidenten.

Han sier det skal søkes om tillatelse hvis man skal ligge flere enn to i bredden. Da er det konkurranseforskriftene som ligger til grunn.

- Myndighetenes ansvar
- Etter vår oppfatning er imidlertid det økte konfliktnivået mellom syklist og bilist først og fremst vegmyndighetenes ansvar. De siste 10 til 20 årene har vegbredden blitt smalere og vegskulderen borte. Dette fører til at syklistene må lenger inn i vegen og ta mer plass av kjørefeltet. Samtidig har antall syklister de siste årene økt kolossalt. Dette skaper selvfølgelig konflikt.

Norges Cykleforbund har påpekt dette overfor vegmyndighetene, men Tiedemann Hansen sier de har hatt vanskelig for å bli hørt i de organene.

Oslo Cyclekrets og IF Frøys leder Ivar Kjellhov sa til DN.no tirsdag at også enkelte bilister er unødvendig forsiktige og kan ligge å lage kø . Kjellhov ønsker å legge til at det er de hensynsløse forbikjøringene som skaper de farligste situasjonene for syklister.

- Som en ansvarlig klubb tar vi ansvar og oppfordrer til sikker sykling og vi mener det er viktig at holdningen til enkelte bilister må endres. En forbikjøring må selvfølgelig foregå på samme måte som forbikjøringer av alle kjøretøy – der alle sikkerhetskrav er innfridd i passeringen, forteller Ivar Kjellhov til DN Aktiv.

Må ha god kl#229
I følge Statens Vegvesens håndbok (060) skal en bil skal passere syklist med minimum halvannen meters kl#229 i forbikjøringssituasjon. Bilisten må passere syklisten på samme måte som den passerer en bil.

IF Frøy har i lang tid hatt kontakt med Vegmyndighetene, Trygg Trafikk og Politidirektoratet. Det er klubbens webredaktør Sven Kristian Jørgensen, som har hatt dialogen.

- Situasjonen nå er at hvis to sykler lovlig ved siden av hverandre (for det er jo lov så lenge man ikke er en unødig hindring) og det kommer en bil bak, så har de ikke lov til å legge seg etter hverandre for å slippe bilen forbi, fordi de rett og slett ikke har lov til å sykle etter hverandre!

- Tullete
- Så tullete er dette regelverket, presiserer Jørgensen som også er en aktiv syklist, overfor DN Aktiv.

Han er overrasket over hva Trygg Trafikk har valgt å utbasunere i det offentlige rom.

- Det kan da ikke være meningen at reglene skal forstås slik at sykkelturer med familie og venner ikke er praktisk gjennomførbart med mindre det er sykkelveg/-felt der du bor og hele veien dit du skal, sier han.

- Reglene tydelige
Paal Ove Sodefjed er Trygg Trafikks ekspert på sykkelregler. Han fastholder at trafikkreglene er tydelige på dette punktet.

- En syklist defineres som en kjørende. Det står klart og tydelig i trafikkreglene at avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene, sier Sodefjed til DN Aktiv.

Samtidig er det slik at en familie på tur bør få sykle sammen. Det er de større treningsfeltene han mener bør holde avstand til hverandre.

- I store treningsfelt oppstår det fort farlige situasjoner. Når trafikkreglene har punktet om å holde avstand til de forankjørende, bør reglene også gjelde syklister. Ellers må regelverket endres sier Sodefjed



Les flere treningssaker på DN Aktiv

Tar oppgjør med pyse-bilister

- Farlig å sykle i norske byer

Refser norske bilister (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.



Nå dine treningsmål med DN Aktiv klubb