Hvem er det du egentlig irriterer deg grønn over: Syklisten som lager kø på landeveien? Eller bilisten rett bak som ikke kjører forbi?

- Alt for mange bilister er unødvendig forsiktig, påstår Ivar Kjellhov, leder i sykkelklubben Frøy og i Oslo Cyclekrets til DN Aktiv.

- Mange livredde
Han har vært aktiv syklist i 35 år og mener at mange norske bilister rett og slett er for pysete i møte med syklister.

- Mange er så livredde for å kjøre forbi syklister at de skaper køer. Og når de først kjører forbi, legger de seg helt over i venstre kjørebane. Mange er livredde for å gjøre noe galt, og dette mener jeg kan skape farlige situasjoner.

 

Kjellhov har ofte kjørt servicebil under større sykkelritt, der marginene mellom sykkel og bil kan være ganske små.

- Det går alltid bra. Man er trygge på hverandre. En trenger ikke stor kl#229 for å passere en syklist, legger Kjellhov til.

Traktor-tempo
Han får full støtte av en av klubbens mest erfarne syklist, Terje Hullstein, som fungerer som kaptein i den ene sykkelgruppen til Frøy.

Hullstein forteller at landeveissyklister flest kan sykle i tempoet til en traktor.

- En traktor kjører de fleste bilistene forbi så fort en liten mulighet byr seg. Jeg har hytte høyt oppe i Hallingdalen, og det er ikke lenge siden jeg opplevde lang kø på vei mot Oslo på en tid trafikken vanligvis flyter jevnt. Jeg trodde det var skjedd en ulykke, forteller han.

- Det var frustrerende å se at det faktisk var én enslig syklist som skapte køen.

Akkurat det samme mener han det er med de som kvier seg for å kjøre forbi bil med campingvogn.

 

Spylevæske-spruting
- Men på en anen side har du også de som legger seg så tett opptil deg som mulig, og spruter deg ned med spylevæske i en forbikjøringssituasjon. Det er også ille, sier Hullstein.

Han har tråkket rundt på landeveien siden 1973. Det verste han vet på sykkelen er ettermiddagstrafikken rett i utkanten av Oslo.

- Folk er slitne og sultne etter en lang dag på jobb. Det er kødannelser ut av Oslo, og i tillegg møter mange bilister på syklister som skal ut på treningsøkt og skaper ekstra mye kø. Slikt er selvfølgelig irriterende, og for syklister gjelder det å finne alternative ruter.

Ringte politiet
I påsken var en av turgruppene til Frøy ute å rullet på landeveien. De lå flere i bredden og hissige bilister kontaktet politiet som rykket ut med hylende sirener.

- Den gruppen som ble stoppet synes ikke det var noe stas. Det ble mye "kok" på websiden vår i etterkant.

- Det er lov å kjøre to i bredden. Men i ytterste konsekvens så har syklistene ikke lov til å ligge flere i bredden hvis det virkelig er til hinder for andre trafikanter og køer dannes. Men selv politiet sliter med trafikkreglene her, sier Hullstein.

Ivar Kjellhov sier, som leder i Oslo Cyclekrets, at folk må være forsiktige.

- Det er for mange farlig episoder. Tror det er helt grunnleggende faktorer som ligger bak. Dessverre virker det som om flere får en slags maktfølelse ved å sitte bak bilrattet.

- Truende lastebiler
- Yrkessjåfører kan være ganske ille. Mange i lastebil er direkte truende. Jeg har selv erfart stygge episoder på lite trafikkerte veier. I den ene situasjonen presset traileren meg ut av veibanen.

Men at syklistene også må ta hensyn, er en selvfølge, legger han til.

- Vi må være flinke til å følge med bakfra og kjøre til siden hvis det er kø bak. Å sykle på landeveien er noe helt annet enn på grusveier marka. Det stiller store krav til syklisten.

- Å sende ungdommer under 12-13 år på landeveien burde ikke være lov. I klubben har vi en policy om at man ikke sykler på landeveien før den alderen, og at det i de første årene skal sykles med en voksen, sier Kjellhov.

IF Frøy - en av Norges største sykkelklubber, med mellom 800 og 900 medlemmer. Klubben ble stiftet i 1928, og holder til sørøst i Oslo. Medlemstallet er fordoblet de siste fire årene.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

<b>Råtass til 120.000</b>

<b>Anmelder redaktør for drapsforsøk</b>

<b>- Bøtelegg flere syklister</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Få tilpasset treningsprogram i DN Aktiv klubb